
Flera bilmärken har planer på att byta ut den konventionella styrningen mot ett så kallat steer-by-wire-system. Det innebär att det inte längre finns någon mekanisk koppling mellan ratt och framhjul.
En av fördelarna blir enligt biltillverkarna att styrningen kan anpassas helt efter körsituationen med hjälp av mjukvara. På motorvägen ska bilen kännas stabilare och i låga farter krävs bara minimala rattutslag för att positionera bilen rätt.
Nu har även Mercedes visat upp en satsning på steer-by-wire. I samband med det presenteras också en ny typ av ”flygplansratt” som liknar den i Tesla, Toyota och Lexus. På engelska brukar den kallas för ”yoke”.
Enligt Mercedes innebär den här rattdesignen att utrymmet för förarens knän blir bättre, att det blir enklare att kliva i och ur bilen, att sittpositionen blir mer avslappnad samt att sikten över instrumenten blir bättre.
Vid lanseringen lär steer-by-wire-systemet bli tillval och den konventionella ratten ser därmed ut att bli kvar ett tag till för den som önskar.
Kommentarer till artikeln (3)
- Idag 9:57 Hackenbush skrev: Hur dumt…
- Idag 8:39 Hur dumt som helst. Det blir…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.