Mercedes har de senaste åren fokuserat på att bygga fler dyra bilmodeller med hög vinstmarginal än billiga instegsmodeller. Det har lönat sig – vinsten har ökat rejält.
Tidigare i år gjorde Mercedeschefen Ola Källenius därför klart att flera av märkets mindre dyra bilmodeller ska läggas ned. Antalet ”billiga” Mercedesmodeller ska gå från sju till fyra och det har kommit uppgifter om att bland andra A-klass och B-klass kan skrotas, en satsning som också mötts av kritik.
– Vi skärper vårt fokus ytterligare i vår affärsmodell och vårt produktutbud för att maximera Mercedes potential även under utmanande förhållanden, har Ola Källenius tidigare sagt.
Men tvärt emot tidigare uppgifter kan Mercedes A-klass överleva – dock med eldrift istället för med förbränningsmotorer eller laddhybridteknik, som dagens modell.
I en intervju med Auto Express uppger Holger Enzmann, projektledare för utvecklingen av elbilsplattformen EVA2 som ligger till grund för EQE och EQS, att framtiden för A-klass inte alls behöver vara så mörk som befarat.
– Vi har pratat om A-klassen och vi tittar på att ersätta den. Den kommer inte bygga på EVA2-plattformen som är till för större bilar, men du kan vara säker på att du kommer få se en bil i det här segmentet, säger han.
En eldriven ersättare till dagens A-klass behöver inte bli en halvkombi som dagens modell utan en mindre suv eller crossover som Mercedes EQA. Det finns dock inga uppgifter om lanseringsdatum ännu.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 19 augusti 2022 Inte än! Sensommar.
- 18 augusti 2022 saabnisse skrev: Vart tog…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.