Den tyska tillverkaren meddelar att säkerhetssystemet ”Beltbag” ska lanseras i en kommande lyxmodell. Gissningsvis blir det i nästa generation S-klass som väntas debutera nästa år.
Det uppblåsbara bältet används precis som ett vanligt säkerhetsbälte. Vid en förestående kollision aktiveras uppblåsningen, bältet blir tre gånger så stort och kraften sprids på en större yta. På det sättet minskar skaderisken, uppger Mercedes.
Bälteskuddarna är tänka att ge extra säkerhet för passagerare i baksätet. Tekniken är inte ämnad för framstolarna eftersom de redan skyddas av krockkuddar.
Ford var däremot först med att lansera krockkuddar i bilbältet. Bälten av den typen erbjuds sedan 2010 till den amerikanska versionen av suven Ford Explorer.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes bälteskrockkudde?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Idén är naturligtvis utmärkt - om det inte blir otympligt och svåranvänt.
Till skillnad mot en vanlig krockkudde, så är den här betydligt mer utsatt för nötningar och andra påfrestningar.
Att en större yta bromsar upp kroppen, skonar så klart de åkande bättre vid en krock. Men fortfarande så sitter huvudet på sitt skaft (halsen) och slungas framåt. Så frågan är hur bra de kan ersätta krockkuddar i baksätet? Sedan funderar man på hur det går när små barn i baksätet sitter och har bältet munnen? Nu sitter ju inte så många små barn i baksätet i på en S-klass, men tekniken brukar komma till billigare bilar.
Fantastiskt! Ännu fler fyrverkeripjäser i kupén. Tänk på att sätta i öronpropparna innan startnyckeln vrids om...
Thommys: Rimligen borde kuddarna kopplas ur/kunna kopplas ur när man har barnstol tex. En så pass sofistikerad bil borde kunna utrustas med sensorer som känner av när man monterar in en ISOFIX-stol.
Om det smäller lite om säkerhetsbältet när man krockar så försvinner nog den smällen i oväsendet från smällen som blir mot det man krockar med så jag vill nog gärna ha krockkudde i bältet med. Alla krockkuddar är till hjälp om man någon gång skulle ha oturen att hamna i en krock.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.