Vi Bilägares Tommy Wahlström är på provkörningsresa i gränstrakterna mellan Frankrike och Schweiz för att köra Mercedes suv i mellanklassen.
– Jag kör en ansiktslyft Mercedes GLK. Den har bland annat fått ny front, ny interiör, autobroms och nya motorer, säger Tommy Wahlström och fortsätter:
– Mercedes har gjort en rejäl ansiktslyftning. Och det är en väldigt trevlig bil, måste jag säga.
Hur fungerar den i terrängen?
– Det är det som är spännande. GLK lanserades i filmen ”Sex and the city” och jag har i alla fall trott att den är till för amerikanska hemmafruar, men vi fick åka ut på en terrängbana och jäklar vad den tar sig fram, trots att den inte har lågväxel eller differentialspärrar.
– I leriga backar där jag knappt klarar att gå åker den här shoppingbilen upp och ned utan problem. Jag är lite imponerad.
Och på vägen?
– Den är väldigt bekväm, lättkörd och mjuk. De fyrcylindriga dieselmotorerna går väldigt smidigt, drar starkt från låga varv och på släta vägar går den tyst och fint.
Hur är utrymmena?
– GLK är fortfarande lite fyrkantig och den lådformen gör att den känns väldigt luftig i kupén. I baksätet kan man inte få in basketspelare, men det är helt okej med plats.
Priset?
– Den kostar ju en slant. Från 337 900 kronor:
GLK 200 CDI BlueEFFICIENCY, manuell, 143 hk: 337 900
GLK 200 CDI Business, manuell, 143 hk: 344 900
GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY, manuell, 170 hk: 358 900
GLK 220 CDI Business, manuell, 170 hk: 365 900
GLK 220 BlueEFFICIENCY 4MATIC, 170 hk: 400 900
GLK 220 4MATIC Business, 170 hk: 405 900
GLK 220 BlueTEC 4MATIC, 170 hk: 409 900
GLK 220 BlueTEC 4MATIC Business, 170 hk: 414 900
GLK 250 BlueTEC 4MATIC, 204 hk: 439 900
GLK 250 BlueTEC 4MATIC Business, 204 hk: 445 900
GLK 350 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC, 265 hk: 465 900
GLK 350 BlueEFFICIENCY 4MATIC, 306 hk: 470 900
Läs provkörningen av uppdaterade Mercedes GLK i Vi Bilägare 9/2012. Tidningen utkommer den 12 juni och anländer hos prenumeranter från den 5 juni.
Läs också:
Mercedes G 63 AMG – rapport från provkörningen
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLK?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så trevligt med lite stjärnregn över Vi Bilägare idag. Två provkörda Mercedes på en gång.
Jag har två bekanta som kör GLK, den ena är inne på sin andra. De kör de med dieselsexan i. Mycket fina att köra och de känns riktigt solida. GLK är faktiskt den billigaste 4-hjulsdrivna Mercan, billigare än C-klassen och på köpet får man fin markfrigång och bra sikt. Den nya inredningen har gjort mycket. Skönt är att den gamla växelväljaren till automaten nu är borta från kardantunneln.
Den har en imponerande framkomlighet i terrängen, för de som behöver det. Man kan annars lätt tro att bilen bara är för städer. http://www.youtube.com/watch?v=ewoD04aSlUQ
Vem förvånas över den fina kritiken. Det är en Mercedes. Och det är det här som är en av Mercedes fina kvaliteter, nämligen att leverera den här bredden av eleganta, kompetenta och kvalitativa bilar. Man kan kasta pil i modellprogrammet, få vilken Mercedes som helst och känna sig nöjd med helheten. Glöm detta för de allra flesta andra märkena.
Klart intressant. Kommer nog att vilja provköra. Ligger hyfsat i pris.
ja det var ju innan jag kollade på tilläggen. Man vill ju ha en del och då ökar priset med dryga 100 000. Men en ettårig demobil med hyfsat många tillägg om något år kanske det kan bli?
GLK har faktiskt alltid väckt lite habegär hos mig, en av få Mercedes som gör det. Dock börjar Mercedes få till designen på ett flertal modeller nu när de överger det rundade lite svulstiga formspråket till förmån för det kantigare och stramare.
Jag gillar denna bilen sen är den fulsnygg men ser mycket bättre ut än MBs andra SUVar som dom gjort fulare på senare år...
Ja MB är ju just MB,men jag har aldrig gillat denna bilen och har aldrig heller förstått vem och varför någon köper en CLS,GL eller GLK.
Det känns helt enkelt som några modeller "för mycket" ....men med tanke på att de säljer så finns det ju trots allt en poäng. ( man måste ju inte förstå allt )
Samma synpunkt har jag på Bmw´s "Gran Turismo" och X6:an .... vad f.. är detta?
Spännande också att en motorjournalist blir så exalterad över en bil som ser ut att vara bra i terrängen också är det.
Vad vore vitsen med en så grovt tillyxad bil till överpris om den dessutom var usel bredvid vägen?
Den för tankarna till "urfadern" och extrema G-klass så nog måste den väl då även fungera över lite stock och sten också?
Överprisad skriver jag med tanke på att jag ser det som att det borde vara bilens terrängegenskaper som man söker om man köper denna bilen i främsta hand,men om så vore så finns det ju andra bilar som kan tillgodo se detta men det blir kanske på bekostnad utav en stjärna mindre i nosen.
För att vara en MB så är dock denna bil tämeligen rätt prissatt och det är ju ett stort +
Men som sagt så får jag väl skriva om min bok för i den står det inget om varför folk envisas med att köpa bilar som de inte "behöver" eller varför det anses som coolt att köra en terrängbil i stan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.