Mercedes-AMG GLC 63 och 63 S i suv- eller coupéform får V8 under huven.
Mercedes prestandaavdelning AMG har lagt vantarna på mellansuven GLC. Resultatet blir en fyraliters bensindriven V8 med biturbo under huven som producerar 476 hästkrafter och maximala vridmomentet 650 Newtonmeter i standardutförandet 63. Ett extra ”S” i modellnamnet innebär 510 hästar och 700 Newtonmeter i vrid.
Kraften skickas genom en nioväxlad automatlåda. Det finns en frirullningsfunktion där växellådan "kopplar loss" från motorn om föraren släpper gaspedalen i hastigheter mellan 60-160 kilometer i timmen.
Noll till hundra går på 4 sekunder blankt i vanliga 63 och 3,8 i S-utförandet. Fyrhjulsdriften har betoningen på bakhjulen och föraren kan välja på flera körlägen. Det finns inga priser angivna, men säljstart sker i juni och köpare får dem levererade i september.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-AMG GLC 63 och 63 S?
Kraften skickas genom en nioväxlad automatlåda. Det finns en frirullningsfunktion där växellådan "kopplar loss" från motorn om föraren släpper gaspedalen i hastigheter mellan 60-160 kilometer i timmen.
Noll till hundra går på 4 sekunder blankt i vanliga 63 och 3,8 i S-utförandet. Fyrhjulsdriften har betoningen på bakhjulen och föraren kan välja på flera körlägen. Det finns inga priser angivna, men säljstart sker i juni och köpare får dem levererade i september.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-AMG GLC 63 och 63 S?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fantastiska bilar, men tyvärr lär nog den härliga V8'an försvinna snart ...
Fin bil men över 400 hk behöver jag inte. Helst utan turbo.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.