Nästa artikel
Mercedes GLC – rapport från provkörningen
Direktrapport

Mercedes GLC – rapport från provkörningen

Publicerad 31 maj 2019
Nu uppdateras Mercedes sin populära modell GLC, både som SUV och Coupé. GLC lanserades 2015 och tog över efter GLK och har sålts i över 1,5 miljoner exemplar sedan dess. Här är första intrycken.
Hej Helena, du befinner dig i Tyskland och kör uppdaterade Mercedes GLC, berätta vad är nytt?
– Som vanligt med en uppdatering har det putsats på utseendet, lite elegantare linjer som samtidigt ska framhäva sportiga drag med en tydlig terrängkänsla, trots att den här stadsjeepen kommer bo allra troligast i stad och inte tuff terräng. Nya LED-lyktor både fram och bak hör också till en uppdatering. Och mer krom, bland annat på sidotrösklarna och grillen för ytterligare tuffare utseende. 

Hur är den då i terräng eller är det bara en image?
– Nej då, vi testar just nu ute på en terrängbana med all sorts underlag som även svenska vägar har, grusvägar, gropar likt tjälskott i Norrland men också vattenhinder och riktigt branta backar. GLC har bland annat två offroadlägen och ihop med en 360-gradig kamera visar bilen vad som är framför när terrängen blir för svår och brant för föraren. Fyrhjulsdrift och en markfrigång som går att variera gör att GLC ytterligare fixar riktigt tuff terräng.

Invändigt då, vad bjuds för nytt där?
– GLC har fått nya multimediasystemet MBUX, Mercedes Benz User Experience, som ihop med en 10,25 tum stor display (7 tum är standard) sköts antingen att man trycker på den eller använder handrörelser framför eller använder röststyrning. 

Utvändigt, invändigt, under huven då?
– Till att börja med kommer GLC med tre dieslar och två bensin, alla fyrcylindriga och snålare än tidigare. Dieslarna klarar Euro 6d standard men det här är ändå inga små snålmotorer för den gröna föraren, som lägst 137 gram koldioxid per kilometer. Senare väntas både toppversion med AMG-modell men också laddhybrid. 

När kommer GLC till Sverige?
– Nu, och leverans till första skogsturen lagom till semestern. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 10/2019 som kommer ut den 2 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLC?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-31 14:19
Gunnar Lindberg

Inte köper jag en Mercedes för att köra i terräng!

#2 • Uppdaterat: 2019-05-31 15:57
erikivan72

Nej. GLC fixar inte riktigt tuff terräng. Knappt G-klass fixar riktigt tuff terräng i originalutförande. Å andra sidan tenderar jag att jämföra allt med skogsmaskiner... i jämförelse med sådana är även bilar som G-klass, Wrangler etc nästan löjligt dåliga.

#3 • Uppdaterat: 2019-05-31 16:03
Styggavargen

Löjligt... det flesta bilar klarar av vanliga grusvägar med lite tjälskador. Håller med Gunnar. Samtidigt tycker jag det är för mycket fokus på "terrängegenskaper", är det inte dags för mer miljöfokus? Sedan påståendet "som lägst 137 gram", haha.. den kommer garanterat ligga på över 200 gram vid vanlig körning så som folk kör idag.

#4 • Uppdaterat: 2019-05-31 16:38
Vorwärts

erikivan72, i jämförelse med Sukhoi Su-27 är McDonnell Douglas DC10 löjligt dålig på att färdas i Mach 2 på 18000 meters höjd.

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Mb600, inte jämfört med en skogsmaskin som erikivan72 jämför med. Där står sig G wagen fullkomligt slätt.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-01 09:58
Pi

Tja - terrängkörning är ju rent juridiskt inte tillåtet på så många ställen så behovet för de flesta är ju rätt minimalt kan man tycka. Så dessa egenskaper borde inte vara prioriterade hos så många - däremot kan ju bilen ifråga vara trevlig att köra/åka i även på de normala vägar som de flesta använder för sina transporter - det tvivlar jag inte en sekund på.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-01 12:13
Hackenbush

De som verkligen har behov av en terrängbil brukar köpa en Land Rover. Med andra ord mest bönder med stora ägor.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-01 12:39
erikivan72

Helt seriöst. Jag har kört en hel del i skogen i mitt liv. På vägar, och på sidan vägen. Är du bonde räcker det med en VW Caddy, om du nu vill ha något att frakta grejer i. Du behöver nästan aldrig 4-krafs. Enligt min erfarenhet finns det nämligen en sak som är viktigare än något annat om du ska köra där vägen tar slut: en bil du skiter fullständigt ifall den går sönder eller inte. Det är en sak att köra på en preparerad terrängbana, men kommer du ut i spenaten på ett jobb eller något annat så sliter du på bilen helt sanslöst. Repor i lacken - stora sådana, slag och bucklor under bilen, slitage på bussningar och så vidare är vardagsmat om du kör i skogen. En bil som kostar en hel årslön - eller mer - lär de flesta tveka om de ska köra någonstans ute bredvid vägen.
Och nej. G-klass är inte bra i terrängen i jämförelse med en skogsmaskin. Om inte annat har den för små hjul. Den är fantastisk i jämförelse med en bil. Men det var inte det jag jämförde med.

#9 • Uppdaterat: 2019-06-01 16:49
Hans Berglund

Jag är överens med dom flesta så anser jag också att med bilar kör man på vägarna och for dom pengarna så får man en fyrhjulsdriven John Deere i 600 klassen som är mycket bättre i terräng med en 1/2 meter frigång sen går inte skogsvagnen koppla till MB som man inte får köra med i sin egen skog där får bara maskiner för arbete användas

#a • Uppdaterat: 2019-06-01 19:28
skarj

Varför ska G jämföras med en skogsmaskin? Är ju varken en skördare eller en skotare, helt onödig jämförelse, som att jämföra med en månraket med att ta sig från jordensyta...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.