Mercedes-Benz GLS 2016.
Mercedez-Benz uppdaterar sjusitsiga suven GL och döper om den till GLS.
Lyxkryssaren GLS är störst i Mercedes suvutbud. Efter att man stuvat om bland modellbeteckningarna får gamla GL ett extra S på slutet.
GLS utrustas med Airmatic luftfjädring och har sex körlägen som ska hjälpa vid varierande väglag, till exempel ”Slippery” eller ”Off-Road”.
Att det är en stor bil märks framför allt på måtten – GLS är mer är fem meter lång, två meter bred och nära 1,90 hög.
Fyra motoralternativ finns, alla med fyrhjuldrift och antingen sju- eller niostegad automatlåda. Instegsalternativet är den dieseldrivna 350d 4MATIC med V6:a. Sedan finns också tre bensinalternativ varav toppversionen är AMG GLS 63 4MATIC som får 585 hästkrafter och 760 Newtonmeter i en V8.
På den europeiska marknaden öppnar orderböckerna i november och de första bilarna levereras i mars 2016.
Några svenska priser är ännu inte klara men i Tyskland kommer utgångspriset att ligga på motsvarande 588 000 kronor, exklusive moms.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz GLS?
GLS utrustas med Airmatic luftfjädring och har sex körlägen som ska hjälpa vid varierande väglag, till exempel ”Slippery” eller ”Off-Road”.
Att det är en stor bil märks framför allt på måtten – GLS är mer är fem meter lång, två meter bred och nära 1,90 hög.
Fyra motoralternativ finns, alla med fyrhjuldrift och antingen sju- eller niostegad automatlåda. Instegsalternativet är den dieseldrivna 350d 4MATIC med V6:a. Sedan finns också tre bensinalternativ varav toppversionen är AMG GLS 63 4MATIC som får 585 hästkrafter och 760 Newtonmeter i en V8.
På den europeiska marknaden öppnar orderböckerna i november och de första bilarna levereras i mars 2016.
Några svenska priser är ännu inte klara men i Tyskland kommer utgångspriset att ligga på motsvarande 588 000 kronor, exklusive moms.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz GLS?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sicket fläskberg...
Byggd för USA-marknaden förmodar jag.
ser väldigt fin ut förutom linjerna i bakpartiet längs bak mellan tak och ner mot baklyktorna, ser ut som en billig likbil, snacka om funktion före form! men nog väldigt skön att köra med knubbig ratt och fin-fin automatlåda?
Fantastisk bil med kunglig komfort!
Tycker att den ser bra ut,grattis Mercedes!
Den får tyvärr inte plats i mitt garage, synd...
Mindre ful än C och E iallafall. Men den där runda fronten passar inte alls med resten av bilen. Den gamla hade en betydligt bättre helhetsdesign. Strålkastarna fram ser dessutom väldigt konstiga ut, som om bilen rynkade pannan typ. Den uppåtsvepande designen lirar inte alls med den i övrigt ladugårdsväggsstora fronten.
Men fortfarande snyggare än Q7 ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.