Nästa artikel
Mercedes återkallar en miljon bilar
Nyheter

Mercedes återkallar en miljon bilar

Publicerad 18 oktober 2017 (uppdaterad 19 oktober 2017)
Suven Mercedes GLC är en av bilarna som måste återkallas på grund av att det kan vara fel på krockkudden på förarplats.
Potentiellt defekta krockkuddar gör att biltillverkaren måste åtgärda fordon världen över.
Sammanlagt är det en miljon bilar som behöver fixa sina krockkuddar. Enligt nyhetsbyrån Reuters har de sålts i Nordamerika, Storbritannien och Tyskland, men det finns ingen information om fler länder än.

I de berörda bilarna är styrkomponenterna är inte ordentligt jordade, vilket leder till att det finns risk att det uppstår statisk elektricitet som gör att krockkudden på förarplats löser ut när den egentligen inte ska göra det. Modellerna som berörs är A-klass, B-klass, C-klass och E-klass, samt suvarna CLA, GLA och GLC, samtliga av modellår 2012-2018.

Det finns inga uppgifter om några bilar omfattas av återkallelsen i Sverige, enligt Fredrik Wahrolén som är PR- och kommunikationschef för Mercedes-Benz i Sverige:
– Vi har ännu inte några uppgifter på hur många bilar det handlar om och om det påverkar bilar även på den svenska marknaden.

 Hur får svenska ägare reda på om deras bil berörs och hur går återkallelsen till?
– Om bilen skulle omfattas av återkallelsen blir kunden kontaktad av oss. Man blir då erbjuden en kostnadsfri åtgärd som tar cirka en timme. I händelse av att varningssymbolen för airbag aktiveras i instrumentpanelen uppmanar vi kunder att kontakta en verkstad auktoriserad för Mercedes-Benz, säger Fredrik Wahrolén. 

Felet med krockkuddarna har inte kopplats till några dödsfall. I USA rapporteras det om skrapsår och blåmärken i en handfull inrapporterade incidenter.

Den senaste återkallelsen har enligt Mercedes inget med Takatas felaktiga krockkuddar att göra. När det rör det problemet har biltillverkaren nyligen gått ut med att 350.000 bilar i Kina måste byta ut sina krockkuddar, enligt Reuters.
 
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2017-10-19 02:46
Nalle

Takata är väldigt bra för trafiksäkerheten.
Vem fan törs krocka! Bra att Mercedes har anammat samma filosofi!

#3 • Uppdaterat: 2017-10-19 13:23
Peter i Sydney

Vilken otrolig tur att vi inte köpte en Mercedes. Somliga är födda med matjord i fickorna.

#4 • Uppdaterat: 2017-10-19 17:53
Vorwärts

Bra att Tyskland som vanligt tar ansvar, till skillnad från myglande japanska ståltillverkare..

#5 • Uppdaterat: 2017-10-21 19:25
Saslam

Bra att Tyskland som vanligt tar ansvar, till skillnad från myglande japanska ståltillverkare..
Hahahahahaha ja just det ja kan vi alla stava till diesel skandalen

#6 • Uppdaterat: 2017-10-24 18:51
Vorwärts

Saslam m. fl.: mediedrevet över VW var politiskt motiverat i syfte att minska utländska tillverkares konkurrenskraft samt marknadsandelar i USA, inhemska tillverkare av dieselmotorer ex. vis Caterpillar, Detroit Diesel Corporation, Mack, Cummins m.fl. har fuskat med avgasvärden i årtionden utan att tilldra sig ens en promille av uppmärksamhet i medierna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.