Tvärt emot vad många kanske tror är elbilar inget nytt påhitt. Faktum är att många biltillverkare experimenterat med elbilar i flera omgångar, men det är först nu de börjar rulla ut på vägarna i större antal.
Spolar vi tillbaka några årtionden hittar vi bland annat en eldriven version av Volkswagen Golf kallad Citystromer och BMW:s fräcka konceptbil E1 som var 1990-talets föregångare till dagens i3.
Även Mercedes har laborerat med batterieldrift. 1990 visades en eldriven version av Mercedes 190E upp kallad 190E Elektro med en elmotor på 22 hästkrafter på varje bakhjul. Någon prestandaraket var det alltså inte tal om – och det såg även den 200 kilo högre tjänstevikten till.
Men bromskraftåtervinning kunde el-Mercedesen i alla fall skryta med. Därmed kunde energin som uppstod vid inbromsning tas tillvara för att ladda upp batteriet.
Totalt byggdes bara tio bilar så Mercedes 190E Elektro blev ingen långvarig saga. Men de testades med gott resultat – en av dem rullade 10 000 mil på ett år som taxibil – och laddades hos Mercedes på särskilda stationer med solcellspaneler.
Många år senare inledde Mercedes ett samarbete med Tesla för att bygga elbilar, ett samarbete som nu är nedlagt. I dag har Mercedes samlat elbilarna under namnet EQ – först ut är suven EQC som börjat säljas och som snart ska följas av den mindre EQA.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.