Vi Bilägares reporter Nils Svärd var på plats vid premiären av nya Volvo V60 och fick bekanta sig med bilen. Här är första intrycken.
Hallå Nils, vad tycker du om utseendet på nya V60?
– Jag tycker formgivningen är snyggare än på V90. Den mer uppräta bakstammen ger mer harmoni till linjerna.
Som sig bör för en herrgårdsvagn är bagageutrymmet ett viktigt kapitel – hur är det?
– En okulär besiktning av bagaget visar att Volvo fortfarande erbjuder ett bredare lastgolv än konkurrenterna och det gör bilen mer lättlastad i vardagssituationer. Bagagegolvet ser dessutom klart djupare ut än i gamla V60.
– Utöver den upprätade bakluckan är benutrymmet i baksätet en positiv överraskning jämfört med gamla V60. Här blir det mycket lättare att få plats för gängliga ungdomar eller med bakåtvända bilbarnstolar än tidigare.
Något negativt?
– Tyvärr är sittdynan i baksätet onödigt låg. Man sitter nära golvet med en ganska kraftig knävinkel och redan på den här korta provsittningen saknar jag bättre lårstöd. Dessutom är det bara 60/40-delning på baksätets ryggstöd och det finns inte längre möjlighet att beställa inbyggda barnkuddar i baksätet. Onödiga utrustningsmissar som V60-ägare nog kommer att sakna.
– Nu ska jag intervjua experter och noggrant mäta bagage och innemått. En mer utförlig rapport kommer i nummer 4!
Läs allt om nya Volvo V60 i Vi Bilägare 04/2017, i butik den 6 mars. Prenumeranter får tidningen cirka en vecka innan den finns att köpa i butik. Läs mer om prenumeration här.
– Jag tycker formgivningen är snyggare än på V90. Den mer uppräta bakstammen ger mer harmoni till linjerna.
Som sig bör för en herrgårdsvagn är bagageutrymmet ett viktigt kapitel – hur är det?
– En okulär besiktning av bagaget visar att Volvo fortfarande erbjuder ett bredare lastgolv än konkurrenterna och det gör bilen mer lättlastad i vardagssituationer. Bagagegolvet ser dessutom klart djupare ut än i gamla V60.
– Utöver den upprätade bakluckan är benutrymmet i baksätet en positiv överraskning jämfört med gamla V60. Här blir det mycket lättare att få plats för gängliga ungdomar eller med bakåtvända bilbarnstolar än tidigare.
Något negativt?
– Tyvärr är sittdynan i baksätet onödigt låg. Man sitter nära golvet med en ganska kraftig knävinkel och redan på den här korta provsittningen saknar jag bättre lårstöd. Dessutom är det bara 60/40-delning på baksätets ryggstöd och det finns inte längre möjlighet att beställa inbyggda barnkuddar i baksätet. Onödiga utrustningsmissar som V60-ägare nog kommer att sakna.
– Nu ska jag intervjua experter och noggrant mäta bagage och innemått. En mer utförlig rapport kommer i nummer 4!
Läs allt om nya Volvo V60 i Vi Bilägare 04/2017, i butik den 6 mars. Prenumeranter får tidningen cirka en vecka innan den finns att köpa i butik. Läs mer om prenumeration här.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser ju bättre ut än V90 - som liknar en gammal Chrysler 300C - fast fortfarande gammaldags i kraftkälla och design. Inget för mig.
Ojj, vilka avgasutblås! Jag blir såå imponerad! Känns ju väldigt tidsenligt dessutom... lol
Feta Avgas utblås och ett liter 1-1/2 rör som ryker i mitten i fejk utblåset.
Det ser väldigt löjligt ut, tur man inte ser röken på sommaren
Fina bilar, synd att de inte följer med miljöutvecklingen!
Laddhybrider med fånigt kort räckvidd även om det är mycket bättre än XC40 som lanserades utan ens hybriddrift!
Bara fyrhjulsdrivna dieslar! Vem vågar köpa en diesel idag?
Det här kommer att bli bra Volvo, jäkligt snygg bil, till någorlunda hyfsade priser.
Mja...ska vi vara ärliga? Baksätet...man sitter som i en pulka, på backen.
Behöver det vara så?
Givetvis inte.
Det finns bättre på den punkten.
Och för en mindre peng!
Vad motiverar?
Snygg bil!
Hehehe jadå, men, att vardagen den kommer alltid ikapp.
Volvo gör nog bara vad som exakt krävs av myndigheterna på miljösidan, varken mer eller mindre. Synd att vi 2018 inte kan leverera bättre bilar för miljön. Inte enbart Volvo, utan det gäller hela bilbranschen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.