Nästa artikel
Mer än hälften kör för fort på 40-sträckor
Nyheter

Mer än hälften kör för fort på 40-sträckor

Publicerad 29 april 2020 (uppdaterad 29 april 2020)
Svenska bilister håller ofta högre hastighet än tillåtet i tätort. Laglydigheten har dessutom blivit sämre genom åren.
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, gör varje år hastighetsmätningar med radar på vägar med hastighetsgränser på 40–70 kilometer i timmen. Årets undersökning genomfördes på 23 olika platser i Sverige under september 2019. 

Resultaten visar att i genomsnitt 65 av procent av bilisterna höll sig inom tillåten hastighet i tätort. Det är sämre än förra årets mätning, då 66 procent följde gällande fartgräns.

Sämst regelefterlevnad var det på 40-sträckorna. Här körde 52 procent av bilisterna fortare än tillåtet. Det är mer än förra gången mätningarna gjordes, då körde 47 procent för fort. 
– Att så många som över hälften väljer att begå ett lagbrott när de överskrider hastighetsbegränsningen 40 km/tim bottnar i en brist på insikt och förståelse för de risker man utsätter sig själv och andra för genom att köra fortare än tillåtet, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén. 

För att få bukt med fortkörarna föreslår NTF flera lösningar. En av dem kan vara att införa mer trafikövervakning, NTF märkte nämligen att bara 2 procent av bilisterna körde för fort på dessa sträckor. 
– Om vi inte vill ha ett trafiksystem där man övervakas hela tiden måste vi skapa en större acceptans för vårt hastighetssystem genom ökad insikt hos trafikanten. Därutöver måste väghållaren anpassa trafikmiljö så att den hjälper trafikanten att hålla sig inom lagen, säger Marie Nordén.

Tidigare har NTF kommit fram till att om man bygger om gatorna med till exempel kullerstenar eller träd och buskar kommer bilisterna sänka farten eftersom vägen upplevs som en sträcka där man bör köra långsammare.

Övriga resultat i senaste hastighetsmätningen var att på gator med 50 kilometer i timmen var det 28 procent som körde fortare än lagligt. På gator med 60 och 70 kilometer i timmen var det 21 respektive 30 procent som överskred tillåten hastighet.

Diskutera: Vad bör göras för att få folk att sänka farten?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-29 15:46
bejje

Just på 40 sträckor bottnar det nog i att dessa under alla år varit 50-sträckor som då alltså var rätt anpassad hastighet för vägen, sen en dag blev det plötsligt otroligt farligt att köra närmare 50 på exakt samma vägar. Då kanske en bilist kört på samma väg i 20 år i 50 km/h. Acceptansen är då kanske inte så jättehög för sänkningen.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-29 16:24
Lars_A

Antar att NTF inte mätt hastigheten på de platser där farthinder byggts eller mätt medelhastigheten mellan två hinder.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-29 16:40
Styggavargen

Mer synliga poliser är mitt tips, förr i tiden vågade man inte köra för fort...man såg en polis i varenda buske. Nu blir man bara glad av att se en levande polis...de är så sällsynta!?

#4 • Uppdaterat: 2020-04-29 16:44
Styggavargen

Sätt ut stenar mitt i vägen, lite buskar och kanske en bit av en lekplats med lite lekande barn... enkelt sätt att spara liv och få folk att sänka farten?... eller annars kanske vi kan bygga som i "spökhuset"... en pojke på cykeln körs ut precis när bilen skall passera, så kan man sedan ha ett poäng system som ger förare poäng efter hur man klarade det fejkade hindret...eller?

#5 • Uppdaterat: 2020-04-29 17:03
pinjong

Tycker att myndigheterna kan erkänna att de varit klåfingriga och gjort fel. 50 km/tim är en etablerad hastighet inom tätort. Sätt upp staket och hinder så att fotgängare, cyklister mm INTE kommer ut i vägbanan istället för att alltid hindra bilar.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-29 17:06
walle_x

Det beror säkert på att det vanligtvis är omotiverat låga hastighetsgränser i Sverige så man kör lite fortare. 40 är en konstig fart, inte motiverat låg som 30 förbi skolor och inte heller "lagom", som 50, genom tätbebyggda områden, utan bara fel. Samma sak med 80, bara fel fart.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-29 17:18
StefL

Alla typer av farthinder i form av gupp eller stenar och annat man måste väja runt gör bara körningen ryckig och utgör därmed även ett miijöproblem eftersom det orsakar accelerationer.
Ut med fler poliser som övervakar, det är det enda sättet som fungerar.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-29 17:27
hultarn

När jag kör igenom ett folktomt industriområde kör jag också över 40. Men inte bland bebyggelse.
Och aldrig för fort förbi skolor och vägarbeten där det ofta är 30.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-29 17:37
ASK

...och i gångfartsområden kör 100 procent av bilisterna fortare än tillåtet.

#a • Uppdaterat: 2020-04-29 18:11
1

Resonemang i stil med de från bejje, pinjong och walle_x visar på exakt vad som är problemet, olämpliga bilförare. Klarar en inte av att följa regler så lämna in kortet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.