När nu Detroitsalongen dragit igång nära en vecka efter att den nya Lexus IS blev officiellt känd har Lexus släppt lite mer information om den nya bilen.
Då modellen börjar säljas i Sverige i mitten av 2013 kommer den att erbjudas dels med två motoralternativ – IS 250 och IS 300h – och dels i två versioner – standardversionen och F Sport.
Både IS 250 och IS 300h går att få som F Sport eller som vanliga IS.
IS 250 drivs av en 2,5-liters V6-motor med 207 hk kopplad till en 6-stegad automatlåda. IS 300h är en hybrid som kombinerar en fyrcylindrig 2,5-litersmotor med en elmotor. Växlingen sköts steglöst. Total effekt för hybriden blir 220 hk, koldioxidutsläpp och förbrukning anges till under 100 g/km respektive 4,3 l/100 km.
Båda modellerna drivs helt eller delvis av bensin och båda är bakhjulsdrivna. Hybridmodellen får ett aningen mindre bagageutrymme – 450 liter jämfört med 480 liter för IS 250.
F Sport är, som namnet antyder, en lite sportigare version. Det skiljer inga effektsiffror men förutom att den djärva designen är lite annorlunda både in och utvändigt i det här utförandet skiljer sig även fjädrings- och servostyrningsinställningar för en sportigare körupplevelse.
Nya Lexus IS har vuxit och mäter nu 466,5 cm på längden, 143 cm på höjden och 181 cm på bredden. Axelavståndet är 280 cm, vilket är 7 cm längre än föregångarens.
Lexus lovar också klassens bästa baksätesutrymme.
Diskutera: Vad tycker du om nya Lexus IS?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om föraren kommer att vila sin armbåge/underarm mot den främre, smala delen av mittarmstödet - vilket ju måste vara det enda rimliga - kommer framsätespassagerarens armbåge/underarm att ligga rakt över mugghållarna ... Hur har de tänkt? Och om det sedan står två McDonalds-muggar i mugghållarna kan ju framsätespassageraren inte lägga armen på armstödet överhuvudtaget, utan tvingas sitta med armen i knäet. Alltså, om det är meningen att framsätespassageraren skall ha sin kupade handflata över den där lilla upphöjningen längst fram kan det ju bara bli på ett sätt. Märkligt.
(Bättre överblick här: http://www.lexus.se/lexus-today/the-all-new-is/index.tmex#/ImagesAndVideos/Gallery/tcm9111202627)
Den blev lite snyggare i facet bara genom att nummerplåthållaren kom dit.
Men fortfarande är det för mycket Darth Vader-flin.
Kapten, jag tycker att du överdriver problemet för framsätespassageraren.
Inte får man väl någon sådan i den här?
Eller?
saabnisse: Nej, jag tänkte inte på det ... =)
Skönt att alla de som blev rädda och skrek sig hesa för grillen kan se att den inte blev lika extrem i standardversionen precis som jag försökte säga.
Personligen tycker jag den är väldigt snygg och ser modern ut med en vågad design
Hanzzon, räkna inte in mig i den "omvända" skaran, bara ... Jag tycker fortfarande att bilen ser gräslig ut.
Tycker grillen ser ungefär lika ut oavsett version. Det är väl bara att det är ribbor i den ena versionen?
Designen i övrigt är också ful med massa veck och skit överallt.
300h blir troligtvis bäst i klassen och är modernast och har överlägsen kvalite. Skönt att de flesta inte kommer inse det, för jag har hellre en bil som inte finns på varje garageuppfart. De flesta toyota/lexus hatare här på forumet tror jag trivs bäst i en manuell saab 9-3
Nä Granlund men jag skulle hellre köpa en Saab 9-5 Sportcombi med automatlåda än denna Dart Vader lookalike bilen.
Märkesfanatiker!
Om Toyota skulle släppa en bil som såg ut som en Lada Samara skulle dom tycka att den var snygg. (Bara för att det är ett visst märke i grillen).
Detsamma gäller även några andra märkesfundamentalister här inne, Opel t ex). De som vill ta åt sig får gärna göra det! "Mitt märke gör bara snygga och perfekta bilar som är bäst på allt och med bäst kvalitet och de som inte fattar det är dumma i huvet".
Lika barnsliga varje gång...
Rålle! Att vi tycker olika är faktiskt fullt normalt annars skulle det bara behövas en enda bilmodell från en enda biltillverkare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.