Så ser Volvos laddbara drivlina ut under skalet. Den stora klumpen i mitten av bilen är batteripaketet.
Energiförstärkning stundar för Volvos laddhybrid – men billigare laddbara varianter dröjer.
Från och med modellår 2018 ökar Volvo energimängden i laddhybriden T8 Twin Engine, som erbjuds till modellerna V90, S90, XC90 och den sprillans nya XC60.
– Vi har höjt mängden användbar energi med 20 procent, berättar Olle Fast, projektledare för drivlinor.
Kapaciteten ökar från 9,2 kilowattimmar till 10,4 utan att batteriet, som är förpackat i kardantunneln, blir större eller tyngre.
– Batteriutvecklingen går i raketfart. Batterierna blir både billigare och bättre, säger Olle Fast.
Exakt vad energiförstärkningen betyder för räckvidden är inte fastställt ännu. Innan uppdateringen var aktionsradien ”över 40 kilometer” för XC90 och ”över 45 kilometer” för V90 och S90, enligt Volvos uppgifter.
I dag fungerar laddhybriden som Volvos toppmodell med motoreffekt över 400 hästkrafter och priser från ungefär 650 000 kronor (V90 T8 Twin Engine).
En billigare laddhybridvariant, som kombinerar en elmotor med en trecylindrig bensinmotor, håller dock på att utvecklas. Det bekräftar Volvos utvecklingschef Henrik Green.
– T8 som vi har i dag är ett högprestandaalternativ. Där vill vi bredda utbudet och erbjuda fler alternativ av effektnivå och grad av elektrifiering. Och i det pusslet kommer den trecylindriga motorn att spela en stor roll, säger Henrik Green och konstaterar:
– Men exakt hur vi lägger det pusslet får vi återkomma till senare.
Jämte laddhybriderna arbetar Volvo med en renodlad elbil som ska lanseras 2019.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos laddhybrider?
– Vi har höjt mängden användbar energi med 20 procent, berättar Olle Fast, projektledare för drivlinor.
Kapaciteten ökar från 9,2 kilowattimmar till 10,4 utan att batteriet, som är förpackat i kardantunneln, blir större eller tyngre.
– Batteriutvecklingen går i raketfart. Batterierna blir både billigare och bättre, säger Olle Fast.
Exakt vad energiförstärkningen betyder för räckvidden är inte fastställt ännu. Innan uppdateringen var aktionsradien ”över 40 kilometer” för XC90 och ”över 45 kilometer” för V90 och S90, enligt Volvos uppgifter.
I dag fungerar laddhybriden som Volvos toppmodell med motoreffekt över 400 hästkrafter och priser från ungefär 650 000 kronor (V90 T8 Twin Engine).
En billigare laddhybridvariant, som kombinerar en elmotor med en trecylindrig bensinmotor, håller dock på att utvecklas. Det bekräftar Volvos utvecklingschef Henrik Green.
– T8 som vi har i dag är ett högprestandaalternativ. Där vill vi bredda utbudet och erbjuda fler alternativ av effektnivå och grad av elektrifiering. Och i det pusslet kommer den trecylindriga motorn att spela en stor roll, säger Henrik Green och konstaterar:
– Men exakt hur vi lägger det pusslet får vi återkomma till senare.
Jämte laddhybriderna arbetar Volvo med en renodlad elbil som ska lanseras 2019.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos laddhybrider?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trots att "Batteriutvecklingen går i raketfart och batterierna blir både billigare och bättre" så får Volvo inte ut mer än runt 40 km aktionsradie på bilar som lanseras 2017. Det är inte speciellt imponerande för en bil som kommer att säljas en bra bit in på 2020-talet med tanke på att om något/några år kommer aktionsradien för de flesta andra laddhybrider att ha ökat till minst 100 km .
.
Det verkar som att biltillverkare tycker 50 km är tillräckligt i laddhybrider. För de flesta räcker det för dagsbehovet och det är nog där vi hamnar.
Finns det någon som erbjuder mer?
Tyvärr missar man ju hela tjänstebilsmarknaden.
VW Passat GTE, BMW 330i, Toyota Prius Laddhybrid mfl är ju glödheta som tjänstebilar.
Någon modell måste ju ersätta nuvarande V60 D5/D6 Twin Engine (vilken går bra på tjänstebilmarknaden där man kan välja 8,5 pbb - med rabatt). Det är väl där den "lilla" 1.5-liters motorn kommer in i bilden som ett bensinalternativ istället för diesel, vilket Volvo trodde stenhårt på bara för 5 år sedan.
Volvo har aldrig intresserat mig förut och nu med deras Suv-strategi så är intresset ännu mindre så mig spelar det inte så stor roll vad Volvo hittar på.
Mattse, Volvo bilar är tunga redan innan batteriet sätts in i bilen. Så problemet med kort räckvidd beror till stor del av vikten. Skall de sedan stoppa batteriet i SUV så blir det ännu sämre.
Stygga: Om det nu är vikten det beror på så kan väl Volvo plocka bort de där 2-300 kg övervikt de har jämfört med andra bilar i samma klass, så får de möjlighet till ordentligt med batterikapacitet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.