Kia Picanto i grundutförandet.
Nu får vi veta motoralternativ i tredje generationen av småbilen från Kia.
Tre bensinare kopplade till femväxlad manuell låda finns att välja på. 1,0 MPI på 67 hästkrafter, 1,2 MPI på 84 hästkrafter och 1,0 T-GDI som ger 100 hästkrafter.
För första gången kommer Picanto i en sportig GT-Lineversion. Karossen är byggd med höghållfaststål, vilket enligt Kia ökar på vridstyvheten med 32 procent jämfört med förut. Ett styvare chassi ska ge underhållande köregenskaper och styrningen sägs vara 13 procent snabbare än förut. Mellan ytterlägena är det nu 2,8 rattvarv jämfört med 3,4 i föregångaren. En annan nyhet är att Picanto får torque vectoring-teknik, det vill säga vridmomentsfördelning som i kurvor motverkar understyrning.
Lastutrymmet har ökats på med 55 liter till totalt 255. Framsätena är lånade från storasyskonet Optima. I maj startar försäljningen i Sverige, men priserna är inte klara än.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?
För första gången kommer Picanto i en sportig GT-Lineversion. Karossen är byggd med höghållfaststål, vilket enligt Kia ökar på vridstyvheten med 32 procent jämfört med förut. Ett styvare chassi ska ge underhållande köregenskaper och styrningen sägs vara 13 procent snabbare än förut. Mellan ytterlägena är det nu 2,8 rattvarv jämfört med 3,4 i föregångaren. En annan nyhet är att Picanto får torque vectoring-teknik, det vill säga vridmomentsfördelning som i kurvor motverkar understyrning.
Lastutrymmet har ökats på med 55 liter till totalt 255. Framsätena är lånade från storasyskonet Optima. I maj startar försäljningen i Sverige, men priserna är inte klara än.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En Picanto som plug-in hybrid (50 km räckvidd) för runt 150 000 kr skulle bli en riktig hit.
Jo - en sån variant skulle väl i praktiken vara nästan 100 % elbil för dessa småbilar går ju sällan några längre, dagliga körsträckor. Så jag håller med Mattse - det borde bli en hit.
Jag håller helt med föregående och naturligtvis bör det även vara automat på en sån här bil.
Håller helt med er alla. En ren elbil eller elbil med REX hade fungerat utmärkt i denna storleksklassen.
Vore det en ren elbil kan det vara värt att betala 180-200 kkr inkl. supermiljöbilspremie.
Snygg liten bil exteriört. Inredningen är lite för yvig är min smak. Den kommer att sälja bra!
Ser ut att vara en trevlig liten skit.
Hoppas att det tidigare usla rostskyddet blivit bättre.
Roy - vad har du fått information om att rostskyddet på den nuvarande modellen är "uselt" ? Den fick betyg 3 (av 5) när ViB kollade rostskyddet...
Det där med rostskyddet är problematiskt. Jag har i ett annat inlägg berättat om vår andrabil, Hyundai Atos 2002, som fick lägsta betyg av Vi Bilägare. Bilen är nu 15 år gammal, slarvigt tvättad, inte rostskyddsbehandlad men ingen rost bortsett från en skada på framaxelbalken som var ganska lätt att åtgärda. Den rostskadan berodde på en bristfällig konstruktion. För övrigt är bilen som ny.
Detta trots betyget 1 vad beträffar rostskydd. Bilen har dessutom gått på kraftigt saltade vägar och på en lerig grusväg där vi bor. Hur skall man förklara detta? Rostskyddstesterna verkar inte vara särskilt tillförlitliga...
Nu var det ju Roy som fastslog att dagens Picanto hade ett uselt rostskydd så jag skulle gärna vilja ha svar ifrån honom avseende hur han konstaterat detta... Sen är givetvis ViBs "rostskyddsprognoser" inget annat än prognoser baserade på bilens konstruktion och utförande så nån absolut sanning kan det ju aldrig bli. Men om man läser omdömet i st f betyget så får man i alla fall lite uppfattning om vad som kan vara bra och vad som kan bli problematiskt i långa loppet. Jag tycker att "prognosen" är bra för som privatperson har man noll möjlighet att undersöka och redovisa konstruktioner och utförande.
Någon som vet när den kommer att börja säljas? Gärna pris också?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.