Bang! Trots öronproppar skakar det till i hela kroppen. Hjärtat tycks nästan stanna av för en stund. Mats Erikssons uppvarvade Ford Crown Victoria med närmare 3 000 hästar (!) försvinner som en projektil rakt in i skogen i ett moln av bränt däckgummi.
Det är närmast en osannolik bild som får oss att haja till när vi åker på gamla riksväg 60 strax norr om Lindesberg. Mellan trädstammarna skymtar en spikrak asfaltsträcka, till synes utan mål och mening, mitt inne i skogen. Ett flygfält eller ett påbörjat vägarbete som fick avbrytas när inte pengarna räckte till?
Svaret får vi några dagar senare. SHRA Lindesberg har laddat för fartfest. Den sprillernya och drygt en kilometer långa "strippen" invigs med buller och bång. Under ceremonin pratar kommunalrådet i Lindesberg, Anders Larsson, om att på denna plats förena vardagligt näringsliv med motoraktiviteter under helger.
18 meter bred
Sanningen är den att det i dag kostar alldeles för mycket att bygga ett permanent motorstadion, men i Lindesberg kom man på att ett "litet" vägavsnitt väl kunde gå för sig, allra helst som vägen på sikt kan användas i utbyggnaden av ett industriområde.
Det kommer att bli en ovanligt stor industriväg, 18 meter på bredden, men för accelerationssporten dragracing är det ett måste.
- Vi är jätteglada över att vi får den här möjligheten, säger SHRA Lindesbergs ordförande Jörgen Arkanius. Än så länge är det ganska primitivt här, men när vi får iordningställa bullervallen med riktiga läktare kommer publiken att få en fantastisk överblick. Potentialen finns för att det ska bli riktigt bra.
Premiär på strippen
Klubben har tidigare arrangerat Linde Open i 25 år, men då på en permanent väg. I år blev det problem med tillstånden från länsstyrelsen, men med gemensamma krafter från klubb och kommun kunde bygget med industrivägen skyndas på och vips hade en ny tävlingsplats iordningställts - en asfaltraka som klubben ännu nyttjar alldeles ensam.
- Vi vill inte ha tjuvåkning här, men under organiserade former kan vi tänka oss att vid tillfälle också erbjuda banan för vanliga gatbilar.
Under premiären på nya strippen trimmade klubben in sina funktionärer. Tävlingen kördes över en åttondels engelsk mil (201,17 meter), trots tillräckligt lång bromssträcka. Syftet är att Linde Open fortsättningsvis ska gå på fulla sträckan, 402,33 meter, när betongbarriärerna täcker in hela rakan.
Nytt banrekord
Hela 190 tävlande i 14 klasser, både för bil och mc, kom till start. Huvudnumret i Linde Open var EM- och SM-klassen Pro Modified där Mats Eriksson från Borlänge med sin Ford Crown Victoria bland annat slog ut stockholmaren Freddy Fagerströms Cheva Pickup i semifinalen. I finalen kryddade Mats Eriksson med nytt banrekord, 4,71 sekunder.
I Pro Mod-klassen kan vi prata om resurser; storkubikare med lustgas och högoktanig bensin eller kompressormatning med metanoldrift. Uppskattad effekt - 3 000 hästar!
- Banan var lite hal, tyckte Mats Eriksson. Men när arrangörerna får mer tid på sig att preparera banan kommer det här att bli jättebra.
Svaret får vi några dagar senare. SHRA Lindesberg har laddat för fartfest. Den sprillernya och drygt en kilometer långa "strippen" invigs med buller och bång. Under ceremonin pratar kommunalrådet i Lindesberg, Anders Larsson, om att på denna plats förena vardagligt näringsliv med motoraktiviteter under helger.
18 meter bred
Sanningen är den att det i dag kostar alldeles för mycket att bygga ett permanent motorstadion, men i Lindesberg kom man på att ett "litet" vägavsnitt väl kunde gå för sig, allra helst som vägen på sikt kan användas i utbyggnaden av ett industriområde.
Det kommer att bli en ovanligt stor industriväg, 18 meter på bredden, men för accelerationssporten dragracing är det ett måste.
- Vi är jätteglada över att vi får den här möjligheten, säger SHRA Lindesbergs ordförande Jörgen Arkanius. Än så länge är det ganska primitivt här, men när vi får iordningställa bullervallen med riktiga läktare kommer publiken att få en fantastisk överblick. Potentialen finns för att det ska bli riktigt bra.
Premiär på strippen
Klubben har tidigare arrangerat Linde Open i 25 år, men då på en permanent väg. I år blev det problem med tillstånden från länsstyrelsen, men med gemensamma krafter från klubb och kommun kunde bygget med industrivägen skyndas på och vips hade en ny tävlingsplats iordningställts - en asfaltraka som klubben ännu nyttjar alldeles ensam.
- Vi vill inte ha tjuvåkning här, men under organiserade former kan vi tänka oss att vid tillfälle också erbjuda banan för vanliga gatbilar.
Under premiären på nya strippen trimmade klubben in sina funktionärer. Tävlingen kördes över en åttondels engelsk mil (201,17 meter), trots tillräckligt lång bromssträcka. Syftet är att Linde Open fortsättningsvis ska gå på fulla sträckan, 402,33 meter, när betongbarriärerna täcker in hela rakan.
Nytt banrekord
Hela 190 tävlande i 14 klasser, både för bil och mc, kom till start. Huvudnumret i Linde Open var EM- och SM-klassen Pro Modified där Mats Eriksson från Borlänge med sin Ford Crown Victoria bland annat slog ut stockholmaren Freddy Fagerströms Cheva Pickup i semifinalen. I finalen kryddade Mats Eriksson med nytt banrekord, 4,71 sekunder.
I Pro Mod-klassen kan vi prata om resurser; storkubikare med lustgas och högoktanig bensin eller kompressormatning med metanoldrift. Uppskattad effekt - 3 000 hästar!
- Banan var lite hal, tyckte Mats Eriksson. Men när arrangörerna får mer tid på sig att preparera banan kommer det här att bli jättebra.
Relaterade bildspel
FAKTA
Det började på 1950-talet i USA, det gällde att vara snabbast iväg när trafikljuset slog om till grönt. I organiserad form blev det dragracing, med en sträcklängd motsvarande en engelsk kvartsmil (402,33 meter).
Tävlingar avgörs också på halva distansen, en åttondels engelsk mil (201,17 meter). En mängd olika klasser förekommer, allt ifrån häftiga standardbilar till nitrometandrivna Top Fuel-dragsters.
De motorstarkaste tävlingsbilarna är försedda med bromsskärmar som måste utlösas när bilarna passerar mållinjen. En Top Fuel-dragster gör 0-100 km/tim på 0,8 sekunder. Redan som åttaåring får man börja tävla i en juniordragster.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
skit blilar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.