Mazda har offentliggjort ett ansiktslyft på modellen Mazda3. Nyheterna är relativt få och sparsmakade och handlar om små förändringar i motorkapacitet och design. Även bilens kördynamik har förbättrats för att bilen ska kunna köras stabilare på en rak sträcka.
På insidan finns bland annat ett nytt integrerat navigationssystem med 5,8-tums pekskärm och 18 olika språk.
På motorsidan märks de största förändringarna för den som föredrar diesel. De båda dieslarna har fått 3,6 respektive 3,7 procent lägre bränsleförbrukning och 3,4 respektive 3,5 procent lägre CO2-utsläpp. 2,2-litersmotorerna finns med185 hästar och 400 newtonmeter respektive 150 hk och 360 Nm. Den starkare motorn drar 5,4 l och släpper ut 144 g CO2/100km medan den svagare drar 5,2 l och släpper ut 139 g CO2/100 km.
Marginella förändringar
När det gäller bensinmotorerna är förändringarna högst marginella både vad gäller törst och utsläpp. 2,0-litersmotorn finns med 150 hk och 191 Nm eller 150 hk och 187 Nm. De gör åt 6,7 respektive 7,6 l/100 km. Utöver dessa finns en 1,6-litersmotor som ger 105 hk och 145 Nm och gör åt 6,4 liter bränsle per 100 km.
Utöver dessa släpps en helt ny 1,6-liters bensinmotor som gör åt 7,4 l/100km och släpper ut 171 g CO2/km i sedanutförande. I kombisedanvarianten gör den åt och släpper ut något mer.
När ansiktslyfta Mazda3 börjar säljas i Sverige framgår inte av informationen från Mazda.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Mazda3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den här fronten ser ut att vara stulen från Peugeot direkt.
Äh Låt bli! Nog måste Mazda få lov att sno Peggans före detta gap då Peggan stal Toyotas kvalitetsprogram. :D
Varför inte slå ihop dessa?
"Mazgeot"
eller
"Peuzda"
Fast...? Den är hyfsat lik Mazda3 MPS, förutom att MPS'n har en svartlackad plastdetalj som håller regplåten, medans den här har en matt. Själva formen på gapet är fortfarande "5-kantig" som Mazdas grillar har varit sedan sista karossen av 323 kom typ.
Sen har väl tex Peugeot 308 en enorm plastkorv mitt i sitt runda gap med ett gigantiskt underbett. 508 har ett gap men av en helt annan design. Så kan inte se någon direkt likhet utöver just att de har ett gap. Men det har ju Audi R8 också och har aldrig hört att Audi kopierat nån ;)
Däremot kan man ju ta sig en titt på Renault Megané, vars generella motorhuvsdesign med tillhörande möte med stötfångare också är rätt lik Mazda3. Men där var fransmännen inte först. Eller slå en kik på hur lik Megané kombi är en krymt Mazda6 kombi. Inklusive framskärmarna som Mazda började med på RX-8 som nu till och med Mercedes varit och tallat på :p
Därmed inte sagt att jag har några varmare känslor för 3'an. Men anser nog att den är tillräckligt egen i designen för att inte anklagas för nån direkt stöld.
Eller vad sägs om Renausta, Mazault, Citrausta, Maztroën hehehehe. Fy fan vad fula de är.
oomkullrunkelig, vad kör du själv för bil?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.