Som en del av sin hållbarhetsstrategi satsar Mazda på en ny slags biobränsle, baserad på alger.
Mazda har som mål att företaget ska reducera sina källa-till-hjul-utsläpp (utsläpp hela vägen från bränsleutvinning till körning) med 50 procent till 2030 och 90 procent till 2050. Tillverkaren förväntar sig att förbränningsmotorer med någon form av elektrifiering kommer stå för 95 procent av de fordon tillverkaren producerar år 2030 och tittar därför på biobränslen.
Mer specifikt är Mazda delaktig i ett forskningsprojekt som förespråkar mikroalger som biobränsle. Detta dels eftersom algerna tar upp koldioxid under tillväxt och det sedan är främst denna koldioxid som släpps ut igen vid förbränning, men också för att alger inte är särskilt ytkrävande.
Mer specifikt är Mazda delaktig i ett forskningsprojekt som förespråkar mikroalger som biobränsle. Detta dels eftersom algerna tar upp koldioxid under tillväxt och det sedan är främst denna koldioxid som släpps ut igen vid förbränning, men också för att alger inte är särskilt ytkrävande.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mazda är kloka som inte låter lura sig av blodsbatterihysterin.
.
Alger kan produsera både olja flygfotogen och vätgas!
http://www.mynewsdesk.com/se/uu/pressreleases/oeverraskande-roen-om-groenalgers-vaetgasproduktion-855214
Vätgasproducerande alger som kan nyttjas till energiproduktion tror jag ligger ganska långt fram i tiden.
Ruttnande alger i våra hav producerar enorma mängder metan kontinuerligt, avsevärt mer än fisande kor och kunde man på något sätt ta tillvara denna gas tillsammans med gas från en tinande tundra skulle det täcka hela vårt energibehov på ett naturvänligt sätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.