Toyotas TNGA-plattform ska ligga till grund för de nya elbilarna. Här syns plattformen under skalet på crossovern C-HR.
Har startat gemensamt bolag som ska inrikta sig på att utveckla olika typer av eldrivna fordon.
Toyota och Mazda bildar det nya företaget tillsammans med bildelstillverkaren Denso. Det ska heta EV CA Spirit Co. Toyota går in med största investeringen, 90 procent, medan de båda andra satsar 5 procent var.
Biltyperna som ska utvecklas är personbilar, suvar och lätta lastbilar, alla med den gemensamma nämnaren att de går på el. Fordonen baseras på Toyotas plattform TNGA. EV CA Spirit Co skriver att de är öppna för samarbete med andra biltillverkare och producenter av komponenter till fordonsindustrin.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Biltyperna som ska utvecklas är personbilar, suvar och lätta lastbilar, alla med den gemensamma nämnaren att de går på el. Fordonen baseras på Toyotas plattform TNGA. EV CA Spirit Co skriver att de är öppna för samarbete med andra biltillverkare och producenter av komponenter till fordonsindustrin.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkigt men kanske nödvändigt.
Japanarna ligger för långt efter med batteribilar,låt dom hålla på med vätgas som tydligen är framtiden.
Personbilsdieslar har dom heller aldrig lyckats så bra med,ungefär som Toyota och turbomaskiner.
Takata krockkuddar..
En blind leder en döv...
Innefattar begreppet "Riktig japansk kvalitet" även krockkuddar från Takata?
Isåfall avstår jag.
90/5/5 Lär vara ett otät samarbete.
Tydligen är det få som tror på det.
Reinhard: Ja, japanerna ligger ju efter med batteribilar, första batteri-hybriden i modern tid, Prius, introducerades så sent som 1997 ;).
På den tiden talade andra tillverkare om att etanolen var framtidens bränsle....
Menar du rena elbilar så har du säkert koll på att Panasonic producerat batterierna till Tesla Model S, X och Roadster.
Vad det gäller japanska personbilsdieslar har det mycket riktigt funnits ett motstånd från tillverkarhåll, då det i hemlandet anses att diesel hör hemma i lastbilar och bussar.
Dock har de av marknadsmässiga skäl ansett sig vara tvingade att erbjuda personbilsdieslar i Europa, men japanerna ser ut att vara de första att fasa ut dessa också (t.ex. Honda, Subaru och Toyota).
Lexus slutade sälja dieselbilar redan 2012 för övrigt.
Är det några som ligger efter så är det väl framförallt dom Tyska premiumbiltillverkarna som fokuserat på dieselmotorer som saliggöraren.....
Skall bli spännande att se vad Mazdas tändstiftslösa bensinare, som kommer nästa år, kommer att prestera.
Jo, du har många bra poänger Tobo, men du har fel rörande Lexus och Diesel, dom säljer fortfarande dieselbilar vad jag vet. LX450D är väl en av dom?
Är väl "normala" personbilar Tobo avser. Även Toyota har ju fortfarande dieselmotorer i sina pickuper och i Land Cruiser som väl är syskonbil med LX450d
Antingen har man slutat eller också har man inte slutat. Snart har de väl slutat i alla bilar som inte går att få i en viss färg.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.