Uppdaterade Mazda MX-5 Roadster får en helt ny främre kofångare, som ska få bilen att se mer ”aggressiv” ut samtidigt som den förbättrar aerodynamiken. Därtill får bilen nya färger och en uppdaterad paneldesign på insidan.
Uppgraderingen innebär även att Mazda MX-5 svarar bättre på förarens val bakom ratten. Gasreglagets rörelse och hur mycket man trycker på gasen kontrolleras separat på modeller med manuella växellådor, vilket ska ge föraren ökad kontroll i låga hastigheter och när man accelererar.
Bromsarnas karaktäristik har förändrats till att optimeras för situationer där föraren bromsar inför en kurva. När föraren sedan släpper bromsen och gasar igen kommer en accelerationskontroll in. Tillsammans gör de båda funktionerna så att det blir lättare för föraren att ha önskad hastighet efter att ha bromsat.
Säkerhetsmässigt har uppdaterade Mazda MX-5 Roadster fått ett bättre fotgängarskydd med en så kallad aktiv motorhuv. När systemet upptäcker en risk för krock med en fotgängare höjer det motorhuven och skapar ett hålrum som absorberar en del av smällen i krocken.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5 Roadsters uppdatering?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gud vad glad jag är för min gamla NB-Miata. Jag börjar bli fördömt trött på dessa jättegap i nedankant av fronten som nästan alla nydesignade bilar tydligen ska ha. Är det verkligen aerodynamiskt rikgtigt med sådana jätteöppningar? Annars är den läcker.
Tycker åkså att NB-miatan är snyggare,men lite mesigare i framtoningen
Miatan slår dock världsrekord i mest sportbil för pengarna.Har haft min i 8 år och förundras varje vår när jag plockar den ut ur garaget vilken härlig bil det är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.