USA:s Mazda-chef Masahiro Moro är nöjd med vinsten i World Car of the Year.
Den kom trea i Europa, men lilla Miatan blev World Car of the Year på bilsalongen i New York.
Som vi tidigare rapporterat var det Opel Astra som blev Årets Bil 2016 när europeiska motorjournalister röstade. Då hamnade Mazda MX-5 på en tredjeplats, men när årets världsbil avgjordes nyligen var det den lilla tvåsitsiga sportbilen som vann. Finalfältet bestod av Audi A4, Mazda MX-5 och Mercedes GLC och vinnaren offentliggjordes på bilsalongen i New York den 24 mars.
Juryn bestod av 73 motorjournalister från 23 länder och motiveringen till Mazdas vinst lyder:
”I och med lanserandet av nya MX-5 har Mazda kastat ut ritningarna och återgått till grunden – tillbaka till 1989. Kortare, lägre, bredare och framförallt lättare kommer bilen med antingen en 1,5- eller en 2,0-liters sugmotor och löftet om enastående ”Jinba ittai”, en term som betyder enhet mellan bil och förare. Och ja, det är fortfarande en av de körgladaste bilarna som finns.”
Det utsågs även vinnare i andra kategorier i World Car of the Year. MX-5 knep även första platsen i bildesign.
Det räckte inte hela vägen för Volvo XC90, som fick se sig slagen av BMW 7-serie i lyxklassen World Luxury Car. Audi R8 Coupe blev World Performance Car och Toyota Mirai vann miljökategorin World Green Car.
Diskutera: Vann rätt bil?
Juryn bestod av 73 motorjournalister från 23 länder och motiveringen till Mazdas vinst lyder:
”I och med lanserandet av nya MX-5 har Mazda kastat ut ritningarna och återgått till grunden – tillbaka till 1989. Kortare, lägre, bredare och framförallt lättare kommer bilen med antingen en 1,5- eller en 2,0-liters sugmotor och löftet om enastående ”Jinba ittai”, en term som betyder enhet mellan bil och förare. Och ja, det är fortfarande en av de körgladaste bilarna som finns.”
Det utsågs även vinnare i andra kategorier i World Car of the Year. MX-5 knep även första platsen i bildesign.
Det räckte inte hela vägen för Volvo XC90, som fick se sig slagen av BMW 7-serie i lyxklassen World Luxury Car. Audi R8 Coupe blev World Performance Car och Toyota Mirai vann miljökategorin World Green Car.
Diskutera: Vann rätt bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där "smäller" högre, än årets bil i Europa!
Vart smäller det högre?? Förmodligen är Europas mera rätt då inte årets bil här inte får säljas i USA.
Jag citerar igen:
"Livet er for kort til kedelige biler"
På fasaden till en bilaffär i Ålborg i Danmark.
Helt enig.
Ljuvligt! Men var sätter man dragkroken och takboxen?? ;-)
Ett bra val
WCOTY är ju lite roligare då man "vågar" välja en sportbil till årets bil. ECOTY brukar ju oftast välja typ, sydeuropeiska mikrobilar, el som i år, Opel Astra var det väl? Visst det är bilar som säljs i många ex och är säkert prisvärda i sin klass, men allvarligt hur spännande el nyskapande är en Astra? Miatan är redan en klassiker, och en av de bästa körbilarna någonsin.
Hundter : Tror det finns ett bagagerack i kolfiberlook att montera på bakluckan ;)
Raywave, är du inte lite motsägelsefull?
Du anklagar Astra för att inte vara nyskapande samtidigt som du hyllar MX-5 för att den inte är det, utan en klassiker.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.