Mazdas första elbil, som presenterades 2020, får två år efter sin födelse en uppdatering.
Största nyheten med uppdaterade MX-30 är att laddningen går fortare, både på resa och hemma. Ombordladdaren med 1-fas och max 6,6 kW har bytts ut mot en 3-fasladdare på 11,2 kW istället. Även snabbladdningen får marginellt förhöjd effekt, från 40 till 50 kW med DC-laddare. När Vi Bilägare testade MX-30 mot konkurrenterna Fiat 500e, Honda e, Mini Cooper SE och Peugeot e-208 hamnade Mazdan på efterkälken när det var dags för laddning, något som förhoppningsvis förbättras nu.
Mazda har i och med uppdateringen också arbetat om det artificiella motorljudet som hörs i kupén vid färd, numera låter det "mer harmoniskt", enligt biltillverkaren. För den som vill ha en tyst resa går ljudet också att stänga av.
Enligt svenska Mazdas marknadschef Lisa Sahlén är MX-30 deras absoluta storsäljare, mycket på grund av ett attraktivt privatleasingpris. Det börjar på 2 495 kronor i månaden. För de som vill köpa bilen istället börjar instegspriserna på samma nivå som innan: 432 900 kronor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 12 maj 2022 StefanH STHLM skrev:…
- 12 maj 2022 Storsäljare? Fiasko är en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.