Mazdas rostskydd har inte precis rosat marknaden. Mellanklassaren Mazda 6 hade bara varit ute något år på svenska vägar efter lanseringen 2002 innan den började rosta å det grövsta. Var och varannan bil tvingades till omfattande skadereparationer där bakskärmar och flyglar ända upp till taket fick bytas. Tätningen vid skarven mellan inner- och ytterskärm hade hamnat helt fel.
Uppdateringar har gjorts och rostskyddet blev förvisso bättre med tiden, men i klass med det som Volvo, Renault och Opel levererar, för att ta några bra exempel, har Mazda ännu inte varit i närheten av. Det är också anledningen till att Mazda nu gör slag i saken och låter den nya generationen bilar som lanseras på den nordiska marknaden få ett förstärkt rostskydd, utfört vid exporthamnen i belgiska Zeeebrugge.
– Planen är att alla våra modeller ska omfattas av det här programmet inom kort, från våren 2012, säger Stefan Sandberg, servicemarknadschef för Mazda Motor Sverige.
Faktum är att Mazda sedan drygt ett år tillbaka (januari 2011) låtit bespruta alla Mazda 6 som hamnat på den svenska marknaden. Aktuell just nu är annars Mazdas nya, spännande CX-5, en crossover-suv som redan från början byggts med syfte att eliminera rostfällor. Den har så här långt extrabehandlats på två ställen i Sverige, i Halmstad och i Stockholm, i väntan på att ”kundbilarna” ska exporteras från Belgien.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström, vars firma hjälpt Mazda med kompletteringen, är överraskad av vad han fått se så här långt.
– Det är ett nytt tänk från Mazda, skärmkantkonstruktionen bak, som tidigare varit ett stort problem, är nu löst till det bättre.
Stefan Sandberg berättar att CX-5 under flera år testats på Volvos anläggning, just för att finna de bästa lösningarna för att skapa ett rostskydd i nivå med de allra bästa fabrikanterna.
– Tätning av skarvar och limning har det jobbats extra med, och kvaliteten på bultar är av högre klass än tidigare, säger han.
Den extrabehandling som Mazda ska kosta på alla sina bilar i personbilsprogrammet omfattar både underrede, alltså slitskydd, och hålrum (balkar). Med en beräknad volym på 3 500 bilar lär det extra rostskyddet i år kosta närmare tio miljoner kronor.
– Rostskyddsprogrammet kommer inte att påverka nybilspriserna, försäkrar Stefan Sandberg. Det är Mazda Europe som står bakom satsningen och som i det här första skedet vänder sig till den skandinaviska marknaden. På sikt hoppas vi att det förstärkta rostskyddet ska läggas på i fabrik i Japan.
Av de asiatiska biltillverkarna i övrigt är det i nuläget endast Mitsubishi som kostar på sina bilar extrabehandling i svensk importhamn, en behandling av underredet (slitskyddet) som görs i Malmö.
Synen på extra rostskyddsbehandling är också annorlunda i Norge och i Danmark där importörerna i större utsträckning än i Sverige låter behandla de bilar som går till hemmamarknaderna. Sålunda har importörerna av Mitsubishi, Mazda, Nissan och Hyundai fått ”norsk behandling” medan Subaru överväger att införa detta. I Norge anser importörerna av Toyota, Honda, Suzuki och Kia att de redan har fullgott skydd från fabrik och har sålunda inte för avsikt att komplettera med extrabehandling.
Mercedes extrabehandlar de bilar som går till den nordiska marknaden vid exporthamn i Bremerhaven och i Travemünde. Däremot är Fords förstärkta rostskydd från januari 2008 ännu så länge en svensk angelägenhet. Övriga europeiska tillverkare anser att rostskyddet från fabrik är tillräckligt bra som det är.
Fotnot: Mazda CX-5 och Mazda 6 – med nya rostskyddsprogrammet – har ännu inte granskats och betygsatts av Vi Bilägare. Vi återkommer.
Diskutera: Vad tycker du om att Mazda förstärker rostskyddet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker att det är konstigt att man extra behandlar Mazda eftersom man ser ytterst få rostiga japanskabilar. Rostiga toyotor existerar definitivt inte och inte Mazda heller så vill jag har sett. Underligt och onödigt är dagens Mazda ord!
Swenssons: Du borde definitivt uppsöka en optiker! Rostiga japaner kryllar det av. Jag har själv haft 2st. Mazda och de rostade så att det hördes när man gick förbi! Jag tittade just ut genom fönstret och där står en Toyota med rostiga skärmar. Förbjud vägsaltet så sparar vi både bilar och miljö.
Jag kan för min del inte begripa varför bilarna skall efterbehandlas i hamnen. Varför sker inte detta direkt på fabriken? Eller är det så att man på fabriken inte vet vilka bilar som skall just till Sverige utan vet bara att de skall till länder inom EU? Jag tycker att det skulle vara både bättre och billigare att göra det med en gång vid tillverkningen. Men troligtvis är det något som jag inte riktigt har koll på.
Äger själv en rosthög (Mazda 6 04a) och fler lär det inte bli. Den har redan lagats 2 ggr av Mazda men rost har kommit tillbaka.
Kapten, Sverige är ju alldeles för liten marknad för att detta skulle göras vid tillverkningen.
Toyota gjorde ju en likadan behandling fram till 2002 sedan ansåg de att deras fabriksbehandling var tillräcklig utan extra åtgärder.
Det var den inte!
Men det tar ändå några år innan problemen uppstår.
En extra behandling som den här är absolut att rekommendera, i Mazdas fall blir det ju ett försäljningsargument.
När det gäller köp av en ny Toyota är det ju små pengar i förhållande till inköpspriset att kosta på en extra rostskyddsbehandling när bilen är ny.
Undrar om bilarna rostar inte redan under transporten från Japan om rostskyddet är så dålig. Det finns ju tillräkligt med salt i luften under de 4 veckorna på ett fartyg.
Det är i Sverige bilarna rostar mest. Det känns nästan lite skämmigt att vi ska behöva specialbehandling mot rost bara här! Är vi så dåliga på att köra bil så att det måste saltas extra mycket i just Sverige? Vårat klimat finns på fler platser på jorden.
Även bilar med högsta rostskyddsbetyg har massor av oskyddade skruvar som nån gång i framtiden ska lossas.
Det enda som hjälper är att offra en dag och gå över med riktig tjärspray när bilen är ny. Dessutom luktar det gott.
Hur kul är det att lufta bromsarna när nippeln har rostat fast?
En av mina söner har en Mazda 323-01 och en Renault Megane -01. Meganen får beröm för sin rostfrihet vid varje besiktning, medan 323:an får problem vid årets besök hos SVB. Den är mao mycket rostig överallt. Mekaniskt har dock bägge fungerat oklanderligt.
Leifer: Att bilarna är äldre i Sverige än övriga EU, kan säker hänga ihop med vilka bilar vi köper här. Billiga små skorvar, som håller några år, säljs det inte många av. Att sedan saltet käkar upp dyr som billig är bara att beklaga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.