Tillverkarna lockas av stordriftsfördelar och delade utvecklingskostnader när de söker sig till varandra. Det senaste exemplet är samarbetet mellan de japanska fabrikanterna Mazda och Toyota, där Mazda ska tillverka en småbil baserad på nästa generation Mazda 2 som ska säljas som en Toyota med lätt omarbetad design.
Bilen som är ämnad för den Nordamerikanska marknaden ska byggas i Mazdas nya fabrik i Mexiko med start sommaren 2015. I fabriken, som just nu håller på att färdigställas, planerar Mazda att tillverka 140 000 bilar per år av modellerna 2 och 3 samt 50 000 exemplar av den ännu icke namngivna Toyotan.
På grund av den höga yenkursen har Mazda länge lidit av bristande lönsamhet i Nordamerika, men det problemet hoppas man få överstökat med den nya fabriken, åtminstone när det gäller Mazda 2 och Mazda 3.
Tidigare i år tillkännagav Mazda en ny allians med italienska Fiat. Tillverkarna planerat att utveckla en ny tvåsitsig sportbil som ska säljas som både en Mazda (nästa generation MX-5) och en Alfa Romeo.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det är ju det som är fördelen här, eller problemet beroende på hur man ser på saken, identitetslösa bilar.
Tar du bort märkesemblemet på en japanare så är det svårt att se om det är en Mazda, Toyota eller Honda till skillnad från många av de europeiska tillverkarna som satsat på en mer strukturerad design.
Som det är nu så byter japanarna designspråk vid i stort sett varje modellbyte vilket skapar en viss könlöshet, hade de satsat på försiktiga förändringar typ Audi så tror jag att fler hade tilltalats av dessa bilar.
Så om de kunde finna ett designspråk som matchade driftskvaliteten så tror jag att de hade kunnat sålt ännu bättre.
Audibilarnas designespråk tilltalar i alla fall Kineser då Kina blivit Audis största enskilda marknad i världen.
Och Kina som nu exporterar fler bilar än både USA och även Europa har en omtalad god smak när det kommer till bildesign.
Men vill man verkligen köpa en ny bil som är så förvillande lik ens tidigare bil att bara experter kan se skillnaden på den nya bilen jämfört med den bil man ägt i tjugo år, som exempel VW Golf eller någon av Audimodellerna.
Några bilköpare tilltalas nog fortfarande av nya men könlösa bilmodellerna från Japan ,då värdens största biltillverkare fortfarande säljer rätt bra med bilar runtom i världen.
Bra!
Prestigelös: Ser man inte skillnad på en Hyundai eller Kia, det kan jag förstå. Men det borde inte vara nån som har svårt att se skillnad på en Subaru Impreza, en Mazda3, en Honda Civic och en Toyota Auris. Eller en 6'a, en Accord, en Legacy och.. kommer inte på nån mer där :P Hur som. De är inte så lika. Även om folk verkar tro det. TITTA så ser du skillnader. Det är mer skillnader mellan dessa än det är mellan en 3-serie och en C-klass. Ställ upp dessa bredvid varann så kan man tro att det är samma bil med olika fram och bakskärmar. Nya Jaguarkombin som kom nu, även om jag skrev att den såg ut som en designmässig utveckling på gamla fina Legacy, så se den ändå i profil ut precis som en BMW 5-serie.
Det är svårt att se skillnaden på bakdelen på en Audi A4 sedan och BMW 3-serie. För mig ser de i stort sett lika ut. Det är klart större skillnader på japanska och koreanska bilar, För att gå till ämnet så tror jag att Toyota kan vinna på att låta Mazda ta fram en ersättare för den urtråkiga Toyota Echo.
Jag tycker faktiskt att fransmänen har lyckats bäst. Citroen, Peugeot och Renault har alla ett eget formspråk och ser olika ut ur alla viklar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.