Sju år och tio månader. Så lång tid tog det för Mazda att sälja tre miljoner exemplar av modell tre.
Den 26 april rullade jubileumsbilen – en vitlackad femdörrars kombisedan med bensinmotor på två liter – av produktionsbandet i japanska Yamaguchi.
Sedan länge är Mazda 3 den mest sålda bilen i Mazdas modellprogram. Bilarna som tar sig till Europa tillverkas i just Yamaguchi, men modellen byggs också i Kina och Thailand.
Mazda 3 introducerades 2003 och nuvarande, den andra, generationen lanserades 2009. I Japan går bilen under namnet Axela.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul för Mazda! Har dock aldrig riktigt fått några känslor för 3'an, trots att det kanske är en lämpligare bil för mig. Är nåt med inredningen som får mig att vända på klacken när jag ser den. Så spartanskt designad på nåt vis. Och småsmäckig jämfört med 6'an.
Tycker det är synd också att vi får de löjliga namnen 2, 3 och 6 här i "resten av av världen. Demio är kanske måttligt snyggare än två. Men Axela och framförallt Atenza som 6'an heter är mycket snyggare namn.
Mazda 3 kostar 15-20´för mycket i Sverige. Att sälja en 1,6 liters bensinare för 180´känns inte prisvärt. Bullrar mycket också. Fast resten är bra, chassit är nog bäst i klassen.
Jag håller inte med om att överpriset är så stort. I prislistan. Men när jag provade en (diesel) här i Gbg, Frölunda, och ville veta vad nettopriset var, så blev svaret listpriset. Och därmed blev överpriset ca 30.000. (Eller var säljintresset lågt?)
Som Roger skrev, så är nog 3:an den lämpligare bilen för de flesta, men 6:an det betydligt bättre köpet. (Även om man bortser från att 6:an klarar svensk vägbeläggning bättre.)
Mazda3 1.6 Advance 0,63 105 hk/145 Nm 149 169 900
Mazda3 1.6 AdvancePlus 0,63 105 hk/145 Nm 149 183 400
Mazda3 2.0 AdvancePlus,
i-stop 0,68 151 hk/191 Nm 159 206 400
Mazda3 2.0 AdvancePlus,
Automat 0,76 150 hk/187 Nm 176 213 400
Mazda3 1.6 DE Advance 0,44 115 hk/270 Nm 117*** 202 900
Mazda3 1.6 DE AdvancePlus 0,44 115 hk/270 Nm 117*** 216 400
Mazda3 2.2 DE AdvancePlus 0,56 185 hk/400 Nm 149 246 400
180 000 är för AdvancePlus. 17" fälgar, 2-zons AC och lite sånt extra. Tycker dock faktiskt att bixenon och annat som ingår i Teknikpaketet borde ingå.
När det gäller ljudisolering, kan det vara för Mazda, som för många andra tillverkare: Dom anser det inte lönsamt att tillverka bilar som är anpassade till den ynka procent av världens asfalt, som består av hoplimmade stenar på diameter 2-3 cm. T.ex. är Mazda3 bra isolerad från vind-, motor- och omgivningsbuller. Dessutom hör verkligen inte Mazda 2 och 6 till marknadens värre på grov asfalt.
Rostskyddet kan ha liknande orsak. Varför bygga onödigt dyra bilar, för nån procent saltslaskmarknad?
Den bästa Mazda ljudmässigt var 90 årsmodell av 323. Därefter har de blivit ljudligare för vart år. De är dessutom inte bland de bränslesnålaste i klassen.
Skall nu Mazda också börja med sånt där bredflabbat grin. Suck.
Gunnar44, nu råkar en 323:a -90 tillhöra en av mina tidigare ägodelar. Ifråga om ljudkomfort har jag bara vaga minnen. Men jag vill minnas att däcksprofilen (smalare och högre) var betydligt ljudvänligare än dagens, Kanske var även däcken mjukare, då? Alltså lägre hastighetsklassning.
En bil man blir glad av att se ju!
Dock bör alla hjälpas åt att gynna Saab. Har vi råd med miljontals arbetslösa i Sverige?
miljontals arbetslösa? vilka fantasitidskrifter hämtar du dina siffror ifrån? Ska jag spela poker med mina surt förvärvade slantar för att "gynna SAAB" får de allt börja bygga bilar som folk vill ha och gärna stabilisera sin verksamhet...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.