Småbilen Mazda 2 introducerades först 1996 och har sedan dess presenterats i både en andra (2002) och en tredje (2007) generation. Om den japanska tillverkaren håller samma lanseringstempo torde en ny Mazda 2 snart vara på väg.
Ytterligare ett tecken på det är att Mazdas svenska generalagent nu börjar sälja modellen i det extra välutrustade utförandet Metro Edition. Bilen är miljöklassad tack vare 1,3-litersmotorn som ger 84 hästar och har ett CO2-utsläpp på 115 g/km.
Metro Edition kostar 129 000 kronor, vilket kan jämföras med listpriset för Mazda 2 med samma motor som uppgår till 134 900 kronor.
På utrustningslistan noterar vi mörka 16-tumsfälgar, takspoiler bak, tonade sidorutor, dimljus, integrerad navigator från TomTom, läderrätt, automatisk klimatanläggning och regnsensor. Ny för modellen är också kulören Dolphine Grey.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 2 Metro Edition?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alldeles frånsett de övrigas s.k. kommentarer om denna bil (se nedan) så tror
jag att många skulle kunna tänka sig en Mazda 2 Metro Edition.
Liten, någorlunda lyxig, bensinsnål och snygg.
Kan man sedan ha en dragkrok på den, så slår jag till på en, fast efter
provkörning!
Den ser i alla fall betydligt trevligare ut både på ut och insidan än Vw UP.
Så vill man ha en trevlig småbil så är den nog inget dumt val.
Jes_ Vi fick vänta 5-6 månader på vår sketna Caddy, troligen för att de tyska VAG-ingenjörerna hade sitt ego så långt uppkört i arslet att de hade svårt att se vad de gjorde utanför...
Typiskt Mazda - om ingen sett det så har de gjort det med varenda MX-5 "Edition"-bil. De säljer ju 2.0'an i en version nu med typ 60-70 000 rabatt. Är man ett litet märke så måste man göra vad man kan för att locka kunder. Dessutom är modellen på utgående, man gör nog vad man kan för att sälja ut innestående lager.
Dessutom Jes - det är inte direkt häxkonster att sänka priset på en bil med 5000 kr och skicka med lite utrustning. Jämför med att du kan få 30-40 000 kr i rabatt på en fin tysk premiumbil - det är nog ett bättre objekt för en diskussion rörande försäljningspris kontra tillverkningskostnad.
Ja, Mazda Sverige är verkligen påhittiga. Mazda2 med 14"-hjul, är förvånansvärt tyst på svensk vägbeläggning. Med 16"-hjul är man tillbaka till Mazdas största köpmotstånd i Sverige, vägbuller. Grattis!
Personligen har jag hellre lite buller än fula 14".
Problemet för Mazda är att dom säljer noll på att en personlig Skagerström luftar sina preferenser i detta forum. Synd på så rara ärtor, att Mazda, i likhet med många andra som vill ha det snyggt istället för att sälja bilar, åter trampat i klaveret. Ett bra exempel på att gasa och bromsa samtidigt. Äntligen bygga en småbils-Mazda som klarar svensk vägbeläggning, och sen förstöra det med 16".
Skulle kunna köpa den, ser trevlig ut. Funderar att byta in micran mot den.
Leif L - Micra är ju f ö ett bra exempel på den prisdumpning som diskuterats i andra trådar. Den kan ju köpas för rätt exakt 100.000 kr nu istället för listpriset som är runt 30.000 kr högre.
F ö tycker jag personligen att denna typ av artikel aldrig borde publicerats för det är ju en ren reklamkampanj från Mazda med en lite "vässad" utrustningsvariant - ungefär som Volvos Classic-modeller men jag tror knappast att dom skulle föräras en egen artikel.
mcregor, kan det vara så att varken du eller jag inte har en aning om hur lönsam ovanstående typ av artikel är för en eller annan blaska. (OBS, misstolka inte detta, som att jag insinuerar att ViB tar betalt för "reklamen". Men att tjänster ofta resulterar i gentjänster. T.ex. gentjänsten att få lite reklam såld.)
Pender: Ja, visst skulle det kunna vara så och det skulle ju i så fall förklara artikeln för något allmänt nyhetsvärde har den ju inte tyvärr. Dock hoppas jag att så inte är fallet utan att detta är ett olycksfall i arbetet. Alla märken kommer ju hela tiden med mer eller mindre nån ny modellvariant så skulle man generellt skriva sådana här "artiklar" så skulle det bli rätt många varje månad...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.