Mercedes meddelar att de kommer att återuppväcka lyxmärket Maybach. Mercedes-Maybach S 600 ska visas på bilmässan i Los Angeles nu i november.
Maybach S 600 kommer att ha en sexliters V12-motor på 530 hästkrafter. Den kommer att följas av en 400-modell, riktad mot den kinesiska marknaden, och en 500-modell. Maybach-varianterna kommer att vara rymligare än vanliga S-klass, bland annat tack vare en 200 millimeter längre hjulbas.
Mercedes säger att Maybach kommer att fungera som ett eget märke, på samma sätt som AMG gör i dag. Maybach är tänkt att konkurrera med märken som Rolls Royce och Bentley. Inga priser är satta ännu, men Mercedes säger till Automotive News att det kommer att hamna under priserna för tidigare inkarnationer av Maybach.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Maybach?
Mercedes säger att Maybach kommer att fungera som ett eget märke, på samma sätt som AMG gör i dag. Maybach är tänkt att konkurrera med märken som Rolls Royce och Bentley. Inga priser är satta ännu, men Mercedes säger till Automotive News att det kommer att hamna under priserna för tidigare inkarnationer av Maybach.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Maybach?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer nya Maybach komma över sin tidigare toppnotering av bara 100 sålda bilar på ett år när Mercedes räknade med en försäljning av 2000 bilar per år? Den var ju exlusiv sett till antal sålda bilar får man i alla fall säga.
Att märket nu blir en undergrupp under Mercedes är rätt tänkt. Stjärnan finns där och tillägget Maybach står på bakluckan så som AMG. Det talades länge om att den finare och rymligare modellen skulle kallas Pullman med så blev det inte. Möjligen att namnet Pullman kommer pryda de ännu mer förlängda S-klass modellerna som kommer framtiden. De som kan fås med ett extra baksäte. Kanske kommer vi även att få se ett Maybachpaket till E-klass i framtiden.
Frågan är om kundernas förtroende finns där då Mercedes först lägger ner märket och sedan kommer tillbaks med det och gör det i praktiken som en större Mercedes med lyxigare utrustning, istället för att vara ett eget och självständigt lyxmärke. Det kan säkert gå hem i Kina men kanske inte i resten av världen, jag tänker närmast på den amerikanska marknaden som har färskt minne av floppen Maybach...
Man skulle kanske köpa en sån här och ha till vardags, sen kan man köra Skodan på helgerna.
Ja kan VAG syssla med badge engineering så kan väl Merca... Tycker dock de, iallafall i sin förra utgåva, var pinsamma bilar. Såg ut som en S-klass med tvåtonslack. Hade jag dom pengarna hade jag köpt en Bentley Flying Spur istället. Säkert inte lika stor och flashig men bra mycket mindre pinsam.
Man kunde tro att den skulle få fler hästkrafter än en gammal Toyota om den nu skulle vara så exklusiv, men med 530 hk så är den nära Toyota, och motorn i Maybach kanske är utan dubbelturbo som Toyotan har
http://fastestlaps.com/cars/toyota_crown_majesta_vip.html.
Så där ja, nu börjar vi prata BIL!
Hur ska Mercedes ha det? De lade ju nyss ner märket.
Håller med Raphael.
Funkar väl i Kina.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.