Racerföraren Mattias Ekström har tävlat och vunnit titlar i rallycross, men är också ambassadör för prestandamärket Cupra där han varit med och tagit fram nya sportiga crossovern Formentor. Tommy Wahlström från Vi Bilägare fick åka med runt racingbanan och passade på att ställa några frågor om bilen under tiden.
Tommy: Berätta om bilen!
Mattias: Cupra Formentor är en fyrhjulsdriven bil med fyrcylindrig turbo och ungefär 300 hästkrafter. En crossover är väl det modernaste ordet att kalla den för. Cupras ambition var en bil som är väldigt cool och annorlunda med fräsch design, men även lite prestanda så att folk som tycker om det kan ha en kul bil.
Mattias: Cupra Formentor är en fyrhjulsdriven bil med fyrcylindrig turbo och ungefär 300 hästkrafter. En crossover är väl det modernaste ordet att kalla den för. Cupras ambition var en bil som är väldigt cool och annorlunda med fräsch design, men även lite prestanda så att folk som tycker om det kan ha en kul bil.
Tommy: Hur kommer det sig att du håller på med det här?
Mattias: Det är en del av jobbet, att testa och trimma gatbilar och sedan visa vad man har trimmat ihop för alla er journalister. Jag har jobbat lite i det tysta i några år och det här är vad jag har pysslat med.
Mattias: Jag tycker att det är bra flås i grejerna. Man kan ju köra det städat och lugnt med, men det är inte mitt jobb. Jag brukar försöka kräma ur det mesta som går ur grejerna.
Mattias: Det är en del av jobbet, att testa och trimma gatbilar och sedan visa vad man har trimmat ihop för alla er journalister. Jag har jobbat lite i det tysta i några år och det här är vad jag har pysslat med.
Mattias: Jag tycker att det är bra flås i grejerna. Man kan ju köra det städat och lugnt med, men det är inte mitt jobb. Jag brukar försöka kräma ur det mesta som går ur grejerna.
Tommy: Vad är utmaningen när man jobbar med en så här hög och tung bil?
Mattias: Det är att få någon form av komfort i kombination med sportighet och körbarhet. Det är ingen konst att förstöra bilen och göra den för hård och styv eller göra den för mjuk och svampig. Någonstans ska man hitta en gyllene kombination som passar vardagslivet för de flesta. Det är inte så många som kör racingbana, det viktigaste är att ha en schysst bil. Mitt uppdrag är att hitta den där sportsliga vardagskänslan, men vill man ha mer sport så ska även det finnas. Hitta det rätta spannet så att det finns något för alla.
Du hör hela intervjun med Mattias Ekström i avsnitt 197 av Vi Bilägares podcast, tryck på play på den gråa balken här ovanför för att lyssna. Intervjun börjar 02:40 in i klippet.
Mattias: Det är att få någon form av komfort i kombination med sportighet och körbarhet. Det är ingen konst att förstöra bilen och göra den för hård och styv eller göra den för mjuk och svampig. Någonstans ska man hitta en gyllene kombination som passar vardagslivet för de flesta. Det är inte så många som kör racingbana, det viktigaste är att ha en schysst bil. Mitt uppdrag är att hitta den där sportsliga vardagskänslan, men vill man ha mer sport så ska även det finnas. Hitta det rätta spannet så att det finns något för alla.
Du hör hela intervjun med Mattias Ekström i avsnitt 197 av Vi Bilägares podcast, tryck på play på den gråa balken här ovanför för att lyssna. Intervjun börjar 02:40 in i klippet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.