Maseratis försäljning har störtdykt de senaste åren. Höjdpunkten blev 2017 då försäljningen närmade sig drömgränsen 50 000 bilar, men två år senare var den siffran bara drygt hälften så hög. Då såldes bara 26 000 bilar.
Modellprogrammet är föråldrat och märket har inte hängt med i svängarna när det gäller elektrifieringen.
Sportbilen MC20 först ut
Nu kommer ett första besked om hur Maserati ska klara framtiden. En helt ny 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo är under utveckling, och den innebär att Maserati ska sluta använda dagens V8-motor som byggs av Ferrari.
Den nya V6-motorn ska användas i åtminstone fyra olika modeller och blir elektrifierad, förmodligen i form av mildhybridteknik. Men eventuellt kan den även dyka upp i kommande laddhybridmodeller.
Premiär för V6-motorn blir i Maseratis nya sportbil MC20 som ska visas upp i september. Därefter dyker den upp i en ny suv-modell som ska byggas parallellt med Alfa Romeo Stelvio samt i nya generationen Maserati GranTurismo och GranCabrio.
Liten turbofyra
Toppeffekten i V6-motorn ligger på 550 hästkrafter och blir först ut med något som Maserati kallar ”jetinsprutning” vilket ska sänka förbrukningen och utsläppen samtidigt som effekten höjs till samma nivå som för en V8-motor.
Vid sidan av V6-motorn ska Maserati även släppa en ny version av mellanklassedanen Ghibli med fyrcylindrig (!) turbomotor och 48-volts mildhybridteknik.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur många ,Harry,måste man vinna för att köpa en sådan , hur är det släpper en sån ut nå skit i luften
Finns det någon framtid för Maserati?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.