Maseratis stora nyhet när Fiat Chrysler presenterade sin femårsplan var Levante, en lyx-suv som går i produktion 2015.
Levante kommer att utrustas med en dieselmotor på 340 hästkrafter och fyrhjulsdrift. För den som ryggar för dieseldrift i en Maserati kommer nya sportmodeller att presenteras under 2016 och 2018, bland annat en V8 på 560 hästkrafter som kommer att finnas även för Levante.
Allt ingår i Maseratis satsning att öka sin försäljning från nuvarande drygt 15 000 bilar per år till 75 000 år 2018.
Källa: Autoblog
Diskutera: Tror du att det finns en marknad för en Maserati-suv?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det verkar finnas en marknad för SUV:ar. Volkswagen jobbar ju på en Bentley SUV så varför inte en Maserati? Och Porsche SUV finns det ju redan dessutom.
Inga dåliga förväntningar Maserati har, öka försäljningen från 15 tusen bilar/år till 75 tusen bilar/år. Undrar vad ledningen för Maserati äter till frukost !?
Det är inte orimligt att öka försäljningen för Maserati kraftigt, när idén är att det ska ske genom en ökning av modellutbudet samt erövring av nya marknader. Idag tillverkar Maserati endast fyra modeller: två sedaner, en coupé och en cabrioletversion av coupén. Nya Ghibli har blivit en försäljningsmässig framgång och jag tror absolut att det finns utrymme att öka försäljningen i USA och på de asiatiska marknaderna.
Maseratis orderingång snittar nu på 3 500 bilar i månaden, vilket innebär 42 000 bilar för 2014 om trenden håller i sig. Redan nu kan vi alltså se att Maserati i praktiken har mer än dubblerat sin försäljning jämfört med 2013. Succén för Ghiblin har dragit upp intresset för Maseratis övriga modeller. Målet på över 70 000 bilar år 2018 är inte orimligt, det är fyra år kvar och redan nu har alltså Maserati gjort en dramatisk försäljningsökning.
Där ser man.
Alla lyxvaror går bra i framtiden för kineserna håller uppe efterfrågan. Antalet rika ökar ju också i hela världen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.