Fiat Chrysler tar tag i elektrifieringen av sina bilar, och Maserati ska leda den utvecklingen. Det säger Fiat Chryslers VD Sergio Marchionne.
Fiat-koncernen har tidigare varit tveksamma till utvecklingen av eldrivna fordon eftersom efterfrågan inte täckt utvecklingskostnaderna, 2014 uppmanade till och med Sergio Marchionne kunderna att inte köpa Fiat 500e eftersom företaget förlorade pengar på försäljningen av bilen.
Nu ser alltså Fiat-Chrysler elektrifiering som framtidsmodellen och målet är att hälften av alla koncernens modeller ska vara antingen hybrider eller rena elfordon till år 2022. Maserati ska leda denna utveckling och kommer precis som Volvo att andast erbjuda bilar med någon typ av eldrift från år 2019. Kanske får vi till slut se Alfieri komma ut på vägarna.
Nu ser alltså Fiat-Chrysler elektrifiering som framtidsmodellen och målet är att hälften av alla koncernens modeller ska vara antingen hybrider eller rena elfordon till år 2022. Maserati ska leda denna utveckling och kommer precis som Volvo att andast erbjuda bilar med någon typ av eldrift från år 2019. Kanske får vi till slut se Alfieri komma ut på vägarna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det dröjer inte länge innan vi kommer att få se omvända rubriker i bilrapporteringen: "XX är fortfarande fossilt 2020".
Avancerad italiensk elektronik, vad kan gå fel? ;)
Väldigt lik Tesla i designen, så det blir nog bra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.