Registreringar av nya bilar i juni har minskat med hela 52 procent jämfört med juni i fjol. Men uppgången för laddbara fordon har ökat med 60 procent.
Jämfört med juni förra året minskade försäljningen av personbilar och lätta lastbilar med 52 respektive 73 procent. En väntad minskning som tros bero på att många köpte ny bil i juni 2018 innan reglerna för bonus-malus infördes. Detta skriver Bil Sweden i ett pressmeddelande.
– Det har varit en extremt ryckig bilmarknad under det senaste året framför allt beroende på Bonus-malussystemet. Vi riskerar nu att få ytterligare en ryckighet om den nya mätmetoden för bilars koldioxidutsläpp, WLTP, skulle tillåtas slå igenom på Bonus-malussystemet redan från 2020”, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden i ett pressmeddelande.
Uppgången för laddbara bilar fortsätter och ökade i antal med 60 procent i juni jämfört med samma period förra året. Särskilt stor har uppgången för rena elbilar varit som ökat med 275 procent hittills i år.
– Den ökade andelen laddbara bilar kräver att vi skyndar på utbyggnaden av laddninfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning och här välkomnar vi regeringens förnyade satsning på Klimatklivet i vårändringsbudgeten, säger Mattias Bergman.
– Det har varit en extremt ryckig bilmarknad under det senaste året framför allt beroende på Bonus-malussystemet. Vi riskerar nu att få ytterligare en ryckighet om den nya mätmetoden för bilars koldioxidutsläpp, WLTP, skulle tillåtas slå igenom på Bonus-malussystemet redan från 2020”, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden i ett pressmeddelande.
Uppgången för laddbara bilar fortsätter och ökade i antal med 60 procent i juni jämfört med samma period förra året. Särskilt stor har uppgången för rena elbilar varit som ökat med 275 procent hittills i år.
– Den ökade andelen laddbara bilar kräver att vi skyndar på utbyggnaden av laddninfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning och här välkomnar vi regeringens förnyade satsning på Klimatklivet i vårändringsbudgeten, säger Mattias Bergman.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förvånande? Nä inte alls. Snart kommer nya politiska infall som ställer allt på ända.
Sannolikheten att du får rätt Guran, är stor. Att köpa fel bil nu kan bli ruskigt dyrt på alla möjliga sätt.
Framtiden är här nu.. och nu.. och nu..
Att köra på el är ingen fluga, utan det som gäller nyutveckling de kommande 25-30 åren.
Sverige laddar för laddbilen, men varken bensin eller dieselbilar är uträknade. Om regeringen lyckas få fler att satsa på biobensin och biodiesel så tillhör det också framtiden.
Det är en kalldusch som heter duga. Privat-nybils-marknaden kommer ju dö ut fullständigt från 1 jan 2020. Lika mycket skatt per år som drivmedel beroende på hur långt man kör för en vanlig medelsvenssons-bil.
Den som inte köper elbil nu lär väl inte göra det under pistolhot heller. En oväntad ökning i gamla fordon är troligen vad som kommer ske, med panikartade förbud som brev på posten för det.
Kommentar till artikel: Uppgång på 60% absolut. Elbilen står för 10-11% jämfört med Diesel. Så det är en pink i havet och än värre är det mot bensinbilarna.
Elbilsmarknaden är fortfarande riktigt liten och lär vara så framöver.
Puttis: Nu är det ju inte riktigt så att elbilar inte säljs i större antal för att folk inte vill köpa elbil. Utan för att det fortfarande är lite skralt utbud, för långa leveranstider samt för en del lite för höga priser. Väldigt många vill köpa elbil!
Kan garantera att elbilsboomen kommer......så jag tror din spåkula är lite felinställd!
Se bara på Norge, de har så höga skatter på bensin och dieselbilar att elbilar blir väldigt lönsamt. Ofta tom billigare att köpa än motsv bensin/dieselbil och då har man inte ens räknat med billigare bränsle. Men tillgången på bilar är nog det som sätter käppar i hjulen. Tesla, överlägset(?) störst på elbilar, gör väl inte ens 500.000 bilar/år. Hur mycket bilar säljs i världen på ett år, ca 100milj? Så totalt är produktionen av elbilar nog inte ens 1% av antalet bilar.
PS;
De är våra begagnade el bilar som säljs i Norge
Som våra skattepengar har gått till
Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 9,9 procent. Så kraftig var den försäljningen..
Anledningen till att inte fler säljs är väl laddningsproblematiken och batterikapaciteten. Måste man stanna och förhoppningsvis hitta en snabbladdare, två gånger under en 40-mila resa är det kört för elbilen. :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.