Du har säkert sett dem tusentals gånger, logotyperna för alla olika bilmärken. Men med handen på hjärtat – skulle du själv kunna rita dem på ett papper utan att tjuvkika?
Precis det här experimentet har gjorts av sajten Van Monster. De har frågat 100 personer i Storbritannien att rita tio olika bilmärken ur minnet.
Det visade sig att utmaningen var riktigt svår. Även om vi är omringade av bilmärken i trafiken är det för många riktigt svårt att sätta sig ned och komma ihåg dem ur minnet. Så trots att biltillverkarna lägger miljardbelopp på att göra reklam och designa om logotyperna – som exempelvis Volkswagen och BMW gjort på sistone – är det inte säkert att de fastnar på näthinnan ändå.
Den brittiska sajten har analyserat över 1 000 skisser utifrån bland annat form, typsnitt, färg och detaljer. Resultatet visar att det är förbluffande få som har koll exakt på hur logotyperna ser ut.
Trenden som bland andra Volkswagen och BMW hakat på när det gäller logotyper är att förenkla och göra loggorna betydligt mer ”minimalistiska”. Bort med onödiga 3D-effekter, och in med stilren enkelhet. Och faktum är att verkar fungera. De enkla logotyperna har personerna i den här undersökningen lättare att rita ur minnet.
Du som inte har tid att kolla igenom alla ritningar – hur roligt det än är – kan snabbspola till sammanfattningen som visar att 80 procent av ritningarna faktiskt har rätt färger, men att bara tolv procent var näst intill perfekta.
Trots att bilmärkena i vissa fall funnits i över 100 år har många ändå svårt att rita dem ur minnet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.