På grund av komplikationer efter en axeloperation ersätts Sergio Marchionne som koncernchef.
I förra veckan utförde Marchionne en axeloperation som dagarna efter fick allt värre komplikationer. Detta har lett till att 66-åringen inte kommer kunna återvända till FCA och ledningen har därför valt att snabba på den övergångsprocess som redan var igång.
Efter totalt 14 år som chef för först Fiat och sedan FCA blev Marchionne i lördags ersatt som koncernchef av Mike Manley.
- Han har lärt oss att tänka annorlunda och ha modet att förändras, ofta på okonventionella sätt, men alltid med en känsla av ansvar för företaget och dess personal, säger John Elkann från FCA-ledningen i ett uttalanden.
Efter totalt 14 år som chef för först Fiat och sedan FCA blev Marchionne i lördags ersatt som koncernchef av Mike Manley.
- Han har lärt oss att tänka annorlunda och ha modet att förändras, ofta på okonventionella sätt, men alltid med en känsla av ansvar för företaget och dess personal, säger John Elkann från FCA-ledningen i ett uttalanden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är alltid en tragedi där människor blir sjuka. Enligt uppgifter i italiensk media så befinner han sig i koma efter operationen och situationen är mycket allvarlig. Sergio har stor del i det omstartade Alfa och satsningen på Maserati för en bredare målgrupp. Han är även arkitekten bakom uppköpet av Chrysler-Jeep. Det man kan kritisera honom för är hanteringen av Lancia, försöket att sälja Chrysler under Lancia-märket var ett misslyckande och borde aldrig gjorts. Det var en desperat åtgärd. Omdaningen av Maserati är inte så lyckad heller, man har sänkt Maseratis exklusivitet och tagit in detaljer från Fiats lagerhylla och interiörerna är inte riktigt lika fantastiska som förr. Fortfarande brister det i detaljomsorg här och där. Här är faktiskt Alfa bättre... Känns som man kompromissat för mycket med Maserati för att öka produktionen. Saknar de vackra svepande linjerna från Maserati på 70-talet och överdådet i Biturbo-serien på 80-talet.
Nu har Sergio lämnat, han blev 66 år gammal. Vila i frid. En sorg för hans familj, närstående och hela FCA samt bilindustrin som helhet. Sergio var en frisk och udda fläkt i en kostymstel industri.
Sorgligt, alldeles "lagom" till pensionen. Det händer allt för många. Frid över hans minne!
Både Fiat och Chrysler har Sergio Marchionne att tacka för att de överhuvudtaget fortfarande existerar, en fantastisk företagsledare och en av bilindustrins största profiler helt enkelt.
Vila i frid.
En stor ledare definitivt.
Helt riktigt så räddade han Fiat 2004 och sen var han den ende som såg potentialen hos Chrysler då ingen annan var villig att ta över dom vid finanskrisen.
Dock är jag inte nöjd över hur han svultit Fiat där märket nu verkar överges med knappt några investeringar längre. Och för att inte tala om Lancia... suck.
Kanske gjorde han rätt i att satsa allt på Jeep, Ram och Alfa men slakten har varit brutal.
Vila i frid.
Nya Fiat Tipo har blivit en framgång i Europa. Även 500 och 500X säljer bra, och 500L är bästsäljaren i minsta minibussklassen (tyvärr minskar det segmentet kraftigt på marknaden för folket köper SUV istället). Men i USA så har Fiat floppat och det har tagit hårt på Fiat. Fiat har dröjt med en ny Punto men den är på gång, den är på gång. Fiat behöver även en ny Panda. Och en ersättare till Freemont, det är på gång också.
Sergio underskattade marknaden för elbilar, så FCA har varit långsamma för det.
Lancia var nog nödvändigt att lägga ner. Fiat gjorde en storsatsning på märket med Lybra, Dedra, Delta II och Thesis. Alla floppade. Jag gillade Lybra, tyckte designen var fantastisk utom och inom. Och Thesis hade onekligen en intressant design. Italiensk lyx och komfort när det var som bäst. Men köparna ville inte ha dem. Lancia försökte ännu en gång med Delta III... Tyvärr med instrumentbräda från Fiat Bravo för pengarna räckte inte till mer, men utsidan är fantastisk. Det gick inte. Lilla Ypsilon är den enda Lancia som folk köper så därför har den blivit kvar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.