Nästa artikel
Mannen som tämjde turbon
Nyheter

Mannen som tämjde turbon

Publicerad 1 december 2016
Per Gillbrand turnerade runt med modellbyggen av motorer. Till sin sista show i Berwaldhallen tog han med en fullstor 27-liters Rolls-Royce Merlinmotor som han startade på scenen.
Per Gillbrand har avlidit. Den världskända ingenjören gjorde turbomotorn användbar.
Motorutvecklaren Per Gillbrand började sin karriär på Volvo på 1950-talet. Där var han med och tog fram Volvos kanske mest slitstarka motor: B18 som skulle hamna i P1800, PV544, Duett, Amazon och 140-serien.

I mitten på 1960-talet värvades han till Saab där han utvecklade turbomotorn och gjorde den tekniken tillgänglig i familjebilar. Detta gjorde att han i bilkretsar fick smeknamnet ”Turbopelle”.

Hans idé om motorer med variabelt kompressionsförhållande ledde till Saabs SVC-motor som visades upp på Stockholms bilsalong 2000. Tekniken hamnade aldrig i serieproduktion men har på senare år plockats upp av Nissan, Infiniti och Porsche.

Efter att han gått i pension reste Per Gillbrand runt och visade upp fullt fungerande modellbyggen av historiska motorer. Sin sista show höll han på Berwaldhallen i Stockholm för två år sedan. Per Gillbrand blev 82 år.
 
Diskutera: Hur minns du Per Gillbrand?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-01 10:53
trasten

Vila i frid Per!

#2 • Uppdaterat: 2016-12-01 11:04
hultarn

En riktigt härlig visionär har lämnat oss. Må han få leva i en evig himmel av motorljud och väldofter! :-)

#3 • Uppdaterat: 2016-12-01 11:20
L. Mäkinen

Hade glädjen att se hans minimotorer demonstreras på en mässa för några år sen. Oförglömligt!

#4 • Uppdaterat: 2016-12-01 11:48
Henrik-Andersson

R.I.P

En gigant i bilens teknikhistoria har gått ur tiden.......

#5 • Uppdaterat: 2016-12-01 20:40
saabnisse

Hej då Per, du behövs kanske någon annanstans.
En stor innovatör har lämnat oss!

#6 • Uppdaterat: 2016-12-02 15:13
Vidstige

Per Gillbrand anda tycker jag nu förs vidare rätt bra av Christian von Koenigsegg.
Undrar vad Per Gillbrand skulle tycka om Christians 1,6 liters turbomotor på 230 hästar och 320 nm med s.k. fria ventiler.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-03 01:15
Roy J

Håller med Vidstige.
Per hade nog gillat Christian.
Tänk att få kombinera de fria ventilerna och Pers variabla kompression i en och samma motor.

Minns när någon i Teknikens Värld tyckte att Saab 99 började se gammal ut med sin välvda vindruta. I så fall var den gammal redan när den kom, för då hade inga andra bilar välvda framrutor. (Det hade i viss mån förekommit tidigare.)
Vad ska man då säga om Koenigseggs skapelser? De har ännu mer välvd framruta av samma aerodynamiska skäl, utan att skapa en flackt lutande ruta med överkanten alldeles framför pannbenet.
Den uppdragna linjen vid c-stolpen är också en likhet med 99:an, förresten.

#8 • Uppdaterat: 2016-12-04 11:18
1storstark

B18-motorn (även B20) och Saabs 2,0 motor, den som satt i 9000, har den likheten att de verkar nästan odödliga. Det är annat som ger upp först och tvingar bilen till skroten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.