Teslas varumärke är starkt kopplat till Elon Musk – och det är något som inte alla gillar.
Nästan sju av tio svenskar som svarat på en enkät gjord av Novus på uppdrag av TV4 Nyheterna uppger att de har en negativ bild av Elon Musk.
En av de Teslaägare som inte är positivt inställd till företagets vd är Sandra Johansson. Hon säger till kanalen att hon ”älskar Tesla men inte Elon Musk”.
Bara en av fem personer som svarat på enkäten är uttalat positiva till Tesla. Nästan hälften uppger att de har en negativ uppfattning av märket på grund av att Tesla inte tecknar kollektivavtal eller hur Elon Musk agerar.
Män i åldern 35–49 år är mest positiva till Tesla. De beskriver ofta märket som en pionjär inom elbilar och miljöarbetet med banbrytande teknik.
”Något de behöver hantera”
Ieva Englund som är varumärkesexpert på Novus säger att Tesla är ett mynt med två sidor.
– Medan ena halvan av befolkningen är positiva eller neutrala och beundrar Teslas innovation och miljöarbete, får avsaknaden av kollektivavtal och Elon Musks personliga agerande varannan svensk att se rött. Det är något som de behöver hantera.
Undersökningen utfördes den 15–17 januari 2025 och baseras på 1 002 svar i en webbenkät.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.