Motormännens tidning Motor har tittat närmare på viltolyckorna i Sverige. Undersökningen visar att de flesta olyckorna sker på samma vägar.
Så mycket som 50 procent av viltolyckorna sker på bara fyra procent av vägnätet och antalet viltolyckor ökar. Älgskadefondsföreningen räknar med att det kommer att inträffa 53 000 viltolyckor i år, men viltstängsel prioriteras inte av Trafikverket.
–Eftersom det bara är en liten del av viltolyckorna som leder till allvarliga konsekvenser för människor har det ur trafiksäkerhetssynvinkel varit effektivare att satsa pengarna på att mötesseparera vägar. Man räddar helt enkelt fler liv per satsad krona på att sätta upp mitträcken, säger miljöspecialist Henrik Wahlman på Trafikverket till Motor.
Enligt Motormännens sammanställning blir cirka 70 människor om året dödade eller allvarligt skadade i viltolyckor.
• Jönköpings och Västra Götalands län är de mest olycksdrabbade länen.
• Örnsköldsvik är den kommun där flest personer dödas eller skadas allvarligt.
• E4 och E45 är mest olycksdrabbade.
• En majoritet av olycksoffren är medelålders män.
• Flest olyckor inträffar på statliga vägar.
• Den enskilt mest olycksdrabbade månaden är juli.
• Många av olyckorna inträffar kvällstid.
Motormännen tipsar också om hut du ska agera om olyckan är framme:
–Eftersom det bara är en liten del av viltolyckorna som leder till allvarliga konsekvenser för människor har det ur trafiksäkerhetssynvinkel varit effektivare att satsa pengarna på att mötesseparera vägar. Man räddar helt enkelt fler liv per satsad krona på att sätta upp mitträcken, säger miljöspecialist Henrik Wahlman på Trafikverket till Motor.
Enligt Motormännens sammanställning blir cirka 70 människor om året dödade eller allvarligt skadade i viltolyckor.
–För oss på Motormännen är det självklart att fler viltstängsel måste sättas upp och speciellt när det är fastställt var de flesta olyckorna sker. Viltstängsel är den enskilt effektivaste åtgärden för att få ner antalet viltolyckor, säger Carl Zeidlitz trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
I korthet kom Motors undersökning fram till sju nyckelpunkter:• Jönköpings och Västra Götalands län är de mest olycksdrabbade länen.
• Örnsköldsvik är den kommun där flest personer dödas eller skadas allvarligt.
• E4 och E45 är mest olycksdrabbade.
• En majoritet av olycksoffren är medelålders män.
• Flest olyckor inträffar på statliga vägar.
• Den enskilt mest olycksdrabbade månaden är juli.
• Många av olyckorna inträffar kvällstid.
– Jag tycker att man ska börja med att sätta upp viltstängsel runt Europavägarna och andra större vägar med mycket trafik. I genomsnitt inträffar sex rapporterade viltolyckor i timmen, dygnet runt, året runt. När vi nu vet var de flesta olyckorna sker så borde det gå relativt fort och enkelt att åtgärda detta, säger Carl Zeidlitz.
Motormännen tipsar också om hut du ska agera om olyckan är framme:
- Sätt ut varningstriangeln, så att inte fler olyckor sker
- Ring 112 och anmäl olyckan, uppge platsen noggrant och vilket djur det handlar om samt person- och fordonsuppgifter.
- Markera olycksplatsen på den sida djuret ligger eller har sprungit iväg.
- Var extra försiktig vid kollision med vildsvin, björn, varg och lodjur. Placera markeringen cirka 100 meter från olycksplatsen. Informera polisen om detta.
- Om möjligt avlägsna döda djur från vägbanan, men tänk på din egen säkerhet.
- Försök inte att själv göra ett eftersök eller avliva ett skadat djur, djurets lidande kan förvärras.
- Att inte anmäla en viltolycka till polisen är ett brott. Kollision med björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn ska alltid rapporteras till polisen, även om djuret inte verkar vara skadat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyvärr verkar folk inte förstå vad viltvarningsskyltarna betyder. Hemmavid är det full gas efter fartkameran, trots viltskyltar som står där. Men, så kör man på ett par älgar plus ett antal rådjur där per år.
Och ja: jag har kört på vilt själv. Turligt nog inte större än ett rådjur. Nu körde jag inte fort, men fort nog för att allvarligt skada rådjuret. Det fick bli avlivning på plats.
Ja hultarn har ju helt rätt, det måste vara få vägmärken som nonchaleras så som just viltvarning.
Men jag garanterar att den som en gång kört på en älg kommer att respektera märket om han överlever. Älgen är otäckast för att det oftast blir allvarliga personskador, grisen ger istället ofta oreparabla fordonsskador, medan de vanligaste rådjursskadorna går att reparera, men det kostar!
Jag har sedan flera år föreslagit Vägverket att de ska se till att vägarna som inte har viltstängsel, som ju inte ger 100% säkerhet, och som har hög trafik, får en vegetationsfri zon på minst 20 meter utanför varje vägren, då finns en chans att upptäcka viltet innan det kommer upp på vägen.
Men tyvärr, då måste värdefulla träd och värdefullt sly som växer nästan ut över vägen ersättas till fantasibelopp.
Jag krockade med ett viltsvin som kom som skjuten ur en kanon ur buskarna och trots att det var 70 på platsen och jag inte ens höll det i mörkret och hällregnet så var jag chanslös. Ändå har jag kört i viltrika trakter i 40 år och alltid lyckats undvika både rådjur och älg men det här är något annat. Polisen berättade att det var tredje grisolyckan på kort tid på den vägsträckan och att det fanns ett gods i närheten där man utfodrade grisarna inför jakten. Det borde vara helt förbjudet! Om det skulle råka stryka förbi en varg drar hela sveriges jägarkår som en man ur huset för att avliva den lagligt eller olagligt men grisarna som bevisligen är livsfarliga matar de när det redan finns mer än nog av dem! Snacka om skenhelighet!
Märker själv att jag har sämre viltblick nu än när jag körde uppe i Jämtland.
Viltet måste kunna röra sig, så viltstängsel flyttar endast på övergången. Förhoppningsvis till ett ställe med bättre sikt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.