Siffror på ett papper är en sak – och de verkliga utsläppen en annan. Det kan anställda i EU-projektet Cares konstatera efter att ha genomfört omfattande avgasmätningar ute på gatorna i tre europeiska städer.
Moderna dieselfordon som är utrustade med Adblue-teknik har i normala fall låga utsläpp av kväveoxider. Men det är bara sant så länge de avancerade avgasreningssystemen fungerar som de ska – vilket de inte alltid gör. Många lastbilsförare väljer att deaktivera systemen helt och hållet, med hjälp av särskilt framtagna emulatorer.
Cares, som står för City air remote emission sensing, har mätt utsläppen från 250 000 fordon i Milano, Prag och Krakow, städer som har stora problem med dålig luft.
Mätningarna visar att nära 40 procent av alla lastbilar med Euro-klass 4, 5 och 6 hade misstänkt höga kväveoxidutsläpp eller släppte ut mer än vad som är tillåtet. De avslöjar också att den siffran ökade till över 70 procent på natten.
– Resultatet är oroande. Det visar att det är vanligt att lastbilars avgasrening manipuleras, säger Åke Sjödin, koordinator och utsläppsexpert på det svenska miljöinstitutet IVL, i ett pressmeddelande.
IVL, som lett Cares-projektet, uppmanar nu till förbättrad miljökontroll av fordon i Europa.
– Att fusket är så omfattande visar också hur viktigt det är att vi fortsätter att arbeta med kontroller – och att det finns åtgärder som böter, säger Åke Sjödin.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 27 maj 2023 En bekant som äger en…
- 27 maj 2023 Förutom fusk med avaktiverad…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.