![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-05/cares.jpg?itok=wYwq8F8k)
Siffror på ett papper är en sak – och de verkliga utsläppen en annan. Det kan anställda i EU-projektet Cares konstatera efter att ha genomfört omfattande avgasmätningar ute på gatorna i tre europeiska städer.
Moderna dieselfordon som är utrustade med Adblue-teknik har i normala fall låga utsläpp av kväveoxider. Men det är bara sant så länge de avancerade avgasreningssystemen fungerar som de ska – vilket de inte alltid gör. Många lastbilsförare väljer att deaktivera systemen helt och hållet, med hjälp av särskilt framtagna emulatorer.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-05/emulator.jpg?itok=FBtSpync)
Särskilt framtagna emulatorer kan användas för att helt koppla förbi avgasreningssystemen i bilar och lastbilar.
Cares, som står för City air remote emission sensing, har mätt utsläppen från 250 000 fordon i Milano, Prag och Krakow, städer som har stora problem med dålig luft.
Mätningarna visar att nära 40 procent av alla lastbilar med Euro-klass 4, 5 och 6 hade misstänkt höga kväveoxidutsläpp eller släppte ut mer än vad som är tillåtet. De avslöjar också att den siffran ökade till över 70 procent på natten.
– Resultatet är oroande. Det visar att det är vanligt att lastbilars avgasrening manipuleras, säger Åke Sjödin, koordinator och utsläppsexpert på det svenska miljöinstitutet IVL, i ett pressmeddelande.
IVL, som lett Cares-projektet, uppmanar nu till förbättrad miljökontroll av fordon i Europa.
– Att fusket är så omfattande visar också hur viktigt det är att vi fortsätter att arbeta med kontroller – och att det finns åtgärder som böter, säger Åke Sjödin.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 27 maj 2023 En bekant som äger en…
- 27 maj 2023 Förutom fusk med avaktiverad…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.