Många kör för fort vid vägarbeten.
Mer än varannan bilist kör för fort förbi vägarbeten, det visar en undersökning som Sveriges radio och NTF gjort i sommar.
Varje år sker det cirka 300 trafikolyckor där någon skadas eller omkommer vid vägarbeten, enligt siffror från Trafikverket som Sveriges radio tagit fram.
Sveriges radio och trafiksäkerhetsföreningen NTF har mätt hastigheten hos bilar som passerade 26 olika vägarbeten i slutet av juni. Resultatet visade att 58 procent körde för fort – vissa så mycket som 100 km/tim på sträckor med sänkt hastighet till 50 eller 30 kilometer i timmen.
Oftast sker olyckorna vid vägarbeten på mindre vägar och det är ofta oskyddade trafikanter som skadas. Även upphinnandeolyckor på grund av otillräckliga avstånd mellan bilarna är vanliga.
Diskutera: Har du varit med om en trafikolycka vid ett vägarbete?
Sveriges radio och trafiksäkerhetsföreningen NTF har mätt hastigheten hos bilar som passerade 26 olika vägarbeten i slutet av juni. Resultatet visade att 58 procent körde för fort – vissa så mycket som 100 km/tim på sträckor med sänkt hastighet till 50 eller 30 kilometer i timmen.
Oftast sker olyckorna vid vägarbeten på mindre vägar och det är ofta oskyddade trafikanter som skadas. Även upphinnandeolyckor på grund av otillräckliga avstånd mellan bilarna är vanliga.
Diskutera: Har du varit med om en trafikolycka vid ett vägarbete?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla borde gå igenom "Arbete på väg" för att få bättre förståelse för vägarbetarnas arbetsmiljö.
http://www.trafikverket.se/Foretag/Bygga-och-underhalla/Vag/Arbete-pa-vag/Kompetens-for-arbete-pa-vag/E-learning-Arbete-pa-vag/
Många kör ju konstant för fort så det är inte så konstigt att de gör det vid vägarbeten med.
Ett problem tror jag är att man är lite för generös med nedsättningarnas omfattning. T ex att hastigheten är låg på en betydligt längre sträcka än arbetet och att sänkningarna ligger kvar även om ingen jobbar.
Det kan vara en viss förklaring tror jag, även det givetvis är det respektlöst mot vägarbetarnas arbetsmiljö att inte respektera hastighetsnedsättningarna där folk jobbar oskyddade.
Ja - det finns ju uppenbarligen en hel del förare som "somnar" om dom kör långsammare än typ 120 km/t så varför vara förvånad i detta fall ? Dom kanske vill köra "aktivt" genom vägarbetet - på samma sätt som vissa ser en utmaning så fort dom ser en cirkulationsplats och snarare ökar hastigheten än att minska den vilket borde vara det naturliga för att underlätta för andra som också skall in i cirkulationsplatsen ? John nämnde "egotänket" och det är nog tyvärr alltför sant. Många har nog tyvärr alltför höga tankar om sin egen betydelse och odödlighet...
Sen kan nog muskorv ha lite rätt i detta med "generositeten" i samband med vägarbeten men det rättfärdigar ju ändå inte att riskera vägarbetarnas liv genom att strunta i fartsänkningen.
Vid stockholm där vid lilla essingen hade dom stängt av ett körfält men inte varnat så bra så jag höll nästan på att krocka. Allvarligt!
Jag försvarar verkligen inte de som kör för fort förbi vägarbeten, men jag håller med muskorv. Skyltningen är ofta erbarmligt dålig. Man undrar ibland om de som är ansvariga för skyltning och omledning av trafik har någon som helst utbildning på detta, och ibland kan man passera flera dagar och t.o.m. veckor i sträck vid "vägarbeten" utan något tecken på verksamhet. Det kan ju i viss mån bidra till minskad respekt.
Som komplement till tidigare kommentarer kan jag nämna att man ska börja bygga ytterligare en tunnel under Göta Älv med anslutningar vid Tingstadstunneln. Det är utsatt sedan en månad skyltar om vägarbete och dessutom sänkt hastighet till 60 kmh. För den som inte kör där så särskilt ofta finns det ingen som helst antydan till vägarbete i form av avspärrningar el dyl. Om man har kört där i 40 år märker man att de har rensat bort alla träd mm utmed vägen. vilket är det enda som hänt på denna månad. Resultatet är ju att i stort sett alla kör fortare än 60 och håller man den farten blir man nästan påkörd bakifrån, man ser inte lamporna på bakomvarande. Det ska bli mycket intressant att se när arbetena börjar, har det inte varit köer förut så lär det väl bli det då.
.
58 % kör för fort, resten hindras av förare som har förstånd att måna om vägarbetarnas väl och ve annars hade nog siffran varit betydligt högre. Jag undrar hur dessa fartdårar hade känt om de pryat på ett vägarbete och nästan fått byxorna avkörda (I bästa fall).
Det är ingen ide att sätta dit fartkamerasläp.
För 50km/h svart vita skyltar är bara en rekommenderad fart så det går inte bötfälla så länge dom inte har dom gul röda skyltarna.
Även i trafiken, så har tyvärr "egotänket" spridit sig och många kör så fort de själva känner för, även om det råkar vara ett vägarbete de passerar. Inte helt oväntat kan detta få tråkiga följder också för andra än de själva.
_______________________________
Uppdatering
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21091873.ab
"Inbromsning ledde till masskrock
Olycka. Fem bilar kolliderade efter att en bil som körde bakom ett vägarbetesfordon bromsat in. Bilen blev påkörd bakifrån.
– Så började krocken. Sedan blev de andra bilarna inblandade, säger polisens presstalesperson Mia Sandgren."
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.