Volvo Cars presenterar sin vision av en elektrisk framtid.
Volvo Cars kommer att lansera en ny elbil med 50 mil i räckvidd 2019. Strategin är att ta upp kampen med elbilstillverkare som Tesla.
Första steget i att ta över elbilsmarknaden blir att erbjuda laddhybrider i 60- och 90-seriens större modeller. Dessa ska byggas på nya plattformen SPA (Scalable Product Architecture).
Även en ny elektrifierad modell i 40-serien är aktuell. Den ska baseras på nyligen utvecklade plattformen CMA (Compact Modular Architecture). Både SPA och CMA är förberedda för eldrift.
Dessutom ska en helt ny eldriven bil lanseras 2019. Målet med Volvos elektrifieringsstrategi är att var tionde sålda bil ska vara eldriven, antingen helt och hållet eller som hybrid.
– Vi tycker att det är dags att sluta betrakta elektrifiering som en nischteknik. Vi har kommit till en punkt där kalkylen av kostnad kontra fördelarna nästan är positiv. Batteritekniken har förbättrats, kostnaderna är på väg ner och allmänhetens acceptans för elektrifiering är inte längre ett problem, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Diskutera: Tror du Volvo kommer att lyckas med sin elstrategi?
Även en ny elektrifierad modell i 40-serien är aktuell. Den ska baseras på nyligen utvecklade plattformen CMA (Compact Modular Architecture). Både SPA och CMA är förberedda för eldrift.
Dessutom ska en helt ny eldriven bil lanseras 2019. Målet med Volvos elektrifieringsstrategi är att var tionde sålda bil ska vara eldriven, antingen helt och hållet eller som hybrid.
– Vi tycker att det är dags att sluta betrakta elektrifiering som en nischteknik. Vi har kommit till en punkt där kalkylen av kostnad kontra fördelarna nästan är positiv. Batteritekniken har förbättrats, kostnaderna är på väg ner och allmänhetens acceptans för elektrifiering är inte längre ett problem, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Diskutera: Tror du Volvo kommer att lyckas med sin elstrategi?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
heja el bilar! bra för miljön
Troligen,frågan är varifrån batteritekniken skall komma.
Var håller Nevs hus?
Nevs kan vi glömma.
Old news så att säga..
Och var ska all el komma ifrån när (efter Barsebäck) även Oskarshamn 1 och 2 stängs? Ska vi importera tysk brunkolsel? ´Smart´miljötänk av insnöade politiker som hejar på elbilshysterin.
Energimyndigheten i Sverige säger att vi går mot ett mycket stort elenergiöverskott.I dag produserar enbart våra vindkraftverk elenergi som skulle räcka till alla våra bilar om dessa vore elbilar. Sverige exporterar el som motsvarar dubbelt så mycket som skulle behövas för att driva alla bilar i landet på el.
Bara ett av de någott större vindkraftverken har en elproduktion på 25 000 000 kWh per år vilket räcker till ca: 12,5 miljoner mil med elbil.
"Allmänhetens acceptans" och "Batteritekniken har förbättrats",..ja de är gulliga våra biltillverkare och oj oj vad de har ansträngt sig för att få fram elbilen. Nu däremot så vill plötsligt batteritillverkarna tillverka jo just det....batterier!
Även allmänheten har nu plötsligt också insett fördelarna....( även det på bekostnad utav flertalet biltillverkare? )
Nä,..bullshit och åter bullshit. Volvo kan helt enkelt inte längre gömma sig bakom sitt skitsnack ( precis som de flesta andra ) utan MÅSTE producera bilar som ligger i tiden för att hänga med. Den dagen som det totalt sett rullar 1 elbil utav 10 i Sverige ligger inte inom en 20 års period så alla ni skeptiker kan vara lugna och jo ....elen kommer att räcka.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.