Renault planerar att slopa Laguna-modellen. Ersättaren blir en större och lyxigare bil som är tänkt att utmana storheter som Mercedes E-klass, BMW 5-serien och Audi A6.
I varje nummer av Vi Bilägare presenterar vi en framtidsvision. Här är framtidsvisionen från nummer 15 i år.
Renaults mellanklassmodell Laguna har på senare år inte skördat några större framgångar, varken i Sverige eller på Europamarknaden i stort. Annat var det förr. Laguna debuterade 1993 och modellen blev snabbt populär och sålde i stora volymer.
Andra generationen lanserades 2000 och delade teknisk plattform med Renaults japanska samarbetspartner Nissan, närmare bestämt Primera-modellen. Då gick försäljningen fortfarande hyfsat.
Men den tredje generationens Laguna, som såg dagens ljus 2008, har inte lyckats alls lika bra som sina föregångare och kan snarast betraktas som ett rejält misslyckande. Även i Sverige för Laguna en tynande tillvaro och under hela förra året såldes bara 45 exemplar, vilket resulterade i en 209:e plats på modelltoppen.
De klena försäljningssiffrorna har fått Renaults ledning att fundera i nya banor och enligt uppgift slopas Laguna helt som modellbeteckning i framtiden. Istället tas en ny, mer prestigeinriktad bil fram, som enligt planerna ska slåss med konkurrenter som BMW 5-serien, Audi A6 och Mercedes E-klass.
Den nya Renault-modellen blir betydligt större (+ 20 cm på längden) och lyxigare än nuvarande Laguna. Den får också en mer spännande motorbestyckning. Såväl hybrider som små, men starka och bränslesnåla drivkällor utlovas.
Illustration: Autotechart
Diskutera: Vad tror du om en lyxigare Renault i stället för Laguna?
Andra generationen lanserades 2000 och delade teknisk plattform med Renaults japanska samarbetspartner Nissan, närmare bestämt Primera-modellen. Då gick försäljningen fortfarande hyfsat.
Men den tredje generationens Laguna, som såg dagens ljus 2008, har inte lyckats alls lika bra som sina föregångare och kan snarast betraktas som ett rejält misslyckande. Även i Sverige för Laguna en tynande tillvaro och under hela förra året såldes bara 45 exemplar, vilket resulterade i en 209:e plats på modelltoppen.
De klena försäljningssiffrorna har fått Renaults ledning att fundera i nya banor och enligt uppgift slopas Laguna helt som modellbeteckning i framtiden. Istället tas en ny, mer prestigeinriktad bil fram, som enligt planerna ska slåss med konkurrenter som BMW 5-serien, Audi A6 och Mercedes E-klass.
Den nya Renault-modellen blir betydligt större (+ 20 cm på längden) och lyxigare än nuvarande Laguna. Den får också en mer spännande motorbestyckning. Såväl hybrider som små, men starka och bränslesnåla drivkällor utlovas.
Illustration: Autotechart
Diskutera: Vad tror du om en lyxigare Renault i stället för Laguna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det som slår en direkt är att den ser så tillplattad ut.
De kommer inte kunna sälja den endå. De försökte ju med Safrané och det gick inte. Svårt att se någon frisk människa (Raphael borträknad) skulle betala 4-500 000 kr för en Renualt. Tänk på alla elfunktioner det kan bli glappkontakt i!
Problemen är ju främst alla fördomar om fabrikatet och nuvarande Laguna är ingen dålig bil utan flera gånger bättre än sin föregångare men säljer ändå dåligt. Tror absolut inte att man kommer att lyckas bättre med ambitionen att utmana premiumtillverkarna. Däremot kan man kanske med en snygg bil locka de med den lite mindre plånboken som kanske annars bruka välja begagnade premiumbilar.Prislappen bör därför inte överstiga 300.000kr för annars riskerar man bara att upprepa det misstaget som t.e.x Citroen gjorde med sin C6 och Hyundai med sin XG som helt enkelt blev löjligt dyra för vad marknaden ville betala.
Tror inte man ska sikta på större bil.
Men man måste byta modell lite oftare. Hålla den uppdaterad.
Laguna har sett tråkig ut redan fån början, och borde ha bytts ut långt tidigare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.