Volvos ägare Geely funderar på att tillverka 01 i samma belgiska fabrik som XC40.
Alain Visser, chef för Lynk & Co berättar för nyhetsbyrån Reuters att det kan bli aktuellt att producera märkets bilar i samma fabriker som Volvobilar byggs.
– Vi har alltid sagt att vårt avtryck ska vara globalt, och det kommer det att vara. Det är uppenbart att vi pratar med Volvo och ser om det finns möjlighet i det lilla närverket av Volvos fabriker för att bygga Lynk & Co-bilar, säger han.
Bland annat överväger man produktionslinan i Gent, Belgien, där Volvo XC40 tillverkas. XC40 och Lynk & Co:s första bil, suven 01, byggs på samma plattform. Den heter CMA och är utvecklad av Cevt i Göteborg.
01 har precis börjat säljas i Kina. Från början beräknades antalet beställningar till 6.000 på tre dagar, men kvoten fylldes på lite över två minuter. Detta ska enligt Lynk & Co vara rekord och innebära att 01 är världens mest snabbsäljande bil. Den kostar från 158.800 yuan, vilket motsvarar lite över 200.000 svenska kronor.
Till en början har Lynk & Co:s bilar bensinmotorer, men planer finns på elektrifierade drivlinor i form av hybrider, laddhybrider och helelektriska versioner.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Lynk & Co i Europa?
– Vi har alltid sagt att vårt avtryck ska vara globalt, och det kommer det att vara. Det är uppenbart att vi pratar med Volvo och ser om det finns möjlighet i det lilla närverket av Volvos fabriker för att bygga Lynk & Co-bilar, säger han.
Bland annat överväger man produktionslinan i Gent, Belgien, där Volvo XC40 tillverkas. XC40 och Lynk & Co:s första bil, suven 01, byggs på samma plattform. Den heter CMA och är utvecklad av Cevt i Göteborg.
01 har precis börjat säljas i Kina. Från början beräknades antalet beställningar till 6.000 på tre dagar, men kvoten fylldes på lite över två minuter. Detta ska enligt Lynk & Co vara rekord och innebära att 01 är världens mest snabbsäljande bil. Den kostar från 158.800 yuan, vilket motsvarar lite över 200.000 svenska kronor.
Till en början har Lynk & Co:s bilar bensinmotorer, men planer finns på elektrifierade drivlinor i form av hybrider, laddhybrider och helelektriska versioner.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Lynk & Co i Europa?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kan bli den första kinabilen som lyckas i västvärlden.
Frågan är bara vad den kommer att kosta när den lanseras i Europa. Det hänger mycket på priset om de skall slå sig in på den Europeiska marknaden.
Man kan se det så här att tillverkar de i Gent så kommer den till ett marknadsmässigt pris i klass med Skoda osv.
Tillverkas bilen i Kina då blir det billigare med frakten inräknad.
Det är väl där som de Kinesiska tillverkarna står i valet o kvalet.
För att verkligen lyckas i Europa, så "måste" de bygga bilarna här.
Instämmer med övriga skribenter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.