Det börjar bli trångt med bilmärken inom Geelykoncernen. Förutom Volvo har den kinesiska biljätten även lanserat elbilsmärket Polestar, Lynk & Co som fokuserar på delningsbara bilar och nya uppstickaren Zeekr.
Redan vid lanseringen av Lynk & Co stod det klart att märket försöker ha ett så enkelt och renodlat modellprogram som möjligt. På den europeiska marknaden består modellprogrammet hittills av en enda bil, suven Lynk & Co 01 som finns antingen i hybrid- eller laddhybridversion och som bygger på den så kallade CMA-plattformen för kompakta bilar. I Kina finns dock betydligt fler Lynkmodeller.
Snart kommer ytterligare en modell – den största hittills. Det handlar om stora suven Lynk & Co 09 som baseras på samma plattform som Volvo XC90, kallad SPA. Det innebär att Lynk & Co 09 kommer dela en hel del teknik med XC90 som presenterades 2014.
Än så länge finns inte så många tekniska detaljer om bilen, men Lynk & Co 09 verkar enbart komma som laddhybrid. Det blir alltså inga bensin- eller dieselversioner utan laddkontakt, men det ser heller inte ut att bli någon helt eldriven version.
Strålkastarna och grillen känns igen från den mindre Lynkmodellen men formatet är förstås betydligt större. Suv-modellen får infällda dörrhandtag och en bred ljusramp över bakpartiet.
Enligt de första uppgifterna får Lynk & Co 09 i princip samma drivlina som Volvo XC90 T8 AWD Recharge vilket innebär en fyrcylindrig bensinmotor plus eldrift på 390 hk och 400 Nm.
Det är oklart om modellen ska erbjudas i Europa, eller om den blir en kinesisk modell.
Läs också: Priserna klara: Så mycket kostar nya bilmedlemskapet
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.