Lucid Motors hade ett tufft 2022. Elbilsföretaget gick in i året med ett mål om att producera 20 000 exemplar av den lyxiga sedanmodellen Air. Det skulle visa sig omöjligt att uppnå. I februari sänktes produktionsmålet till mellan 12 000 och 14 000 bilar, innan den siffran halverades ännu en gång i april. Orsaken, enligt vd:n Peter Rawlinson, var ”extraordinära utmaningar” med leverantörskedjor och logistik.
Den här typen av bekymmer har legat som en våt filt över hela branschen under året, så det är ingen överraskning att det drabbar ett nystartat företag som Lucid.
Nu när 2022 är över kan företaget konstatera att 7 180 färdiga bilar rullade ut ur företagets fabrik i Arizona under året. De har alltså överträffat sina lågt satta mål.
Nära hälften av de bilarna producerades under årets sista kvartal, vilket tyder på att i alla fall en del av produktionsproblemen nu kan vara lösta. Att Lucid nu tecknat ett avtal med batteritillverkaren Panasonic, som även levererar batterier till Tesla, kan vara en av förklaringarna till det.
Aktieägarna verkar vara nöjda efter produktionsbeskedet. Kursen steg efter leveransrapporten, och har stigit med omkring 25 procent de senaste fem dagarna.
Sent i december levererade Lucid de första bilarna till europeiska kunder. Det rör sig då om Lucid Air Dream Edition, med en räckvidd på 88,3 mil enligt WLTP-körcykeln.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.