Sportbilen har vässats i prestanda och bantat bort mer än 50 kilo.
Lilla flugviktaren Exige Sport 380 väger efter ingenjörernas bantningskur 1066 kilo med lättviktsmaterial.
Med den sedvanliga 3,5-liters V6:an från Toyota sprätter bilen iväg från noll till hundra på 3,7 sekunder, vilket gör den till Lotus kvickaste Exige någonsin. Detta med hjälp av 375 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 410 newtonmeter. Maxhastigheten är 286 kilometer i timmen.
Priserna börjar på 67900 pund i Storbritannien, motsvarande drygt 780 000 svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Lotus Exige Sport 380?
Med den sedvanliga 3,5-liters V6:an från Toyota sprätter bilen iväg från noll till hundra på 3,7 sekunder, vilket gör den till Lotus kvickaste Exige någonsin. Detta med hjälp av 375 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 410 newtonmeter. Maxhastigheten är 286 kilometer i timmen.
Priserna börjar på 67900 pund i Storbritannien, motsvarande drygt 780 000 svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Lotus Exige Sport 380?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lotus har alltid byggt bilar enligt det smartaste konceptet - låg vikt.
Men det är klart, neanderthalare som älskar cubic inches och bluddret från V8:or tycker väl i bästa pubertetsanda inte att det är tillräckligt manligt.
Efter att ha testat en Elise S2 för många år sedan, på Knutstorp så har jag fortfarande träningsvärk i käkarna efter leendet som aldrig kommer att gå över... F-n vad det gick att köra den, visst, inte snabbast rakt fram, men nästan lika snabb genom kurvorna... Låg vikt och underbar balans slår effekt många gånger på kurvig väg/bana!
Här håller jag med Roy, låg vikt borde vara av stor vikt på en sportbil. Spelar ju ingen roll om man har massor av hästar och snabb acceleration om bilen känns som en en Boing 747 runt kurvorna på en tävlingsbana.
Motorn som även sitter i min Lexus RX 350 känns inte lika snabb i den bilen, kan det vara vikten som gör skillnad?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.