Möjligtvis känner niofaldige världsmästaren Sébastien Loeb av flåset i nacken från sin landsman Sébastien Ogier, just nu fem titlar och på väg mot sin sjätte raka. Loeb är nästa år aktuell för en riktig rallycomeback för att säkra upp sin tionde titel.
Sebastien Loeb, 44, visade i Spanien att gammal är äldst genom att ta sin 79:e VM-rallyseger i ordningen. Utöver sin personliga triumf – den första sedan 2013 – såg han till att Citroën tog sin första rallyvinst på över ett år.
Spekulationerna om Loebs fortsatta tävlingskarriär tog fart när Peugeot nyligen meddelade att de drar sig ur rallycross-VM 2019. Därmed står han utan styrning nästa år och då blir förstås rally-VM åter igen väldigt lockande. I år har han gjort sporadiska inhopp i sitt gamla stall Citroën, bland annat i Spanien helgen som gick.
För att göra det hela än mer spännande har Citroën nyligen skrivit kontakt med just Sébastien Ogier. Om Loeb också får en bil 2019 blir fransmännen på nytt stallkamrater eller snarare kanske antagonister eftersom de hade svårt att samarbeta säsongen 2011 då Ogier fick lämna stallet.
I och med andraplatsen i Spanien, slagen av Loeb med två sekunder, gick Ford-rattande Ogier på nytt upp i ledningen i VM-tabellen när endast en tävling återstår. Upplösningen sker i Australien 18 november då fransmannen kan ta sin sjätte raka titel. Han hotas närmast av belgaren Thierry Neuville, Hyundai.
Flera stallbyten har aviserats till nästa års rally-VM. Utöver Ogier har Citroën också värvat unge Esapekka Lappi från Toyota som i sin tur skrivit kontakt med ”kraschkungen” Kris Meeke. Ford och Hyundai har ännu inte meddelat sina uppställningar. Ett rykte säger också att Skoda kan vara aktuell för en comeback i stora VM-klassen vilket kan öppna upp för en efterlängtad WRC-sits åt Pontus Tidemand.
Spekulationerna om Loebs fortsatta tävlingskarriär tog fart när Peugeot nyligen meddelade att de drar sig ur rallycross-VM 2019. Därmed står han utan styrning nästa år och då blir förstås rally-VM åter igen väldigt lockande. I år har han gjort sporadiska inhopp i sitt gamla stall Citroën, bland annat i Spanien helgen som gick.
För att göra det hela än mer spännande har Citroën nyligen skrivit kontakt med just Sébastien Ogier. Om Loeb också får en bil 2019 blir fransmännen på nytt stallkamrater eller snarare kanske antagonister eftersom de hade svårt att samarbeta säsongen 2011 då Ogier fick lämna stallet.
I och med andraplatsen i Spanien, slagen av Loeb med två sekunder, gick Ford-rattande Ogier på nytt upp i ledningen i VM-tabellen när endast en tävling återstår. Upplösningen sker i Australien 18 november då fransmannen kan ta sin sjätte raka titel. Han hotas närmast av belgaren Thierry Neuville, Hyundai.
Flera stallbyten har aviserats till nästa års rally-VM. Utöver Ogier har Citroën också värvat unge Esapekka Lappi från Toyota som i sin tur skrivit kontakt med ”kraschkungen” Kris Meeke. Ford och Hyundai har ännu inte meddelat sina uppställningar. Ett rykte säger också att Skoda kan vara aktuell för en comeback i stora VM-klassen vilket kan öppna upp för en efterlängtad WRC-sits åt Pontus Tidemand.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så skall en slipsten dras, riktigt bra skulle det bli för rallysporten om han bestämmer sej för att sätta sej i en rallybil igen, vilken kille.
Instämmer till fullo, det är smått otroligt egentligen att vara borta så länge och sedan hoppa in och vinna. Visserligen har han väl gjort fler inhopp i år men jag är djupt imponerad.
// Krister
Skulle tro att de som normalt sett kör alla tävlingar under året ställer sig frågan: Vad gör jag för fel? :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.