Tillsammans med Grans Sameby, Boliden och Umeå universitet testar Trafikverket att sätta upp högtalare som skickar ut avskräckande ljud så att renar håller sig borta. Projektet är en del i utvecklingen av järnvägen Norrbotniabanan, men man tänker sig även att tekniken kan användas längs bilvägar och för andra djur än ren.
– Vi har ett detekteringssystem som använder värme- och rörelsesensorer som reagerar på renarna när de passerar. Det triggar i sin tur ett ljudsystem som uppmanar dem att vända om. Ljuden som spelas upp kan till exempel vara hundskall eller ett billarm. Det är ett system med hög effekt till en låg kostnad, som samtidigt är enkelt att underhålla, säger Jonas Jonsson, miljöansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.
»Renar är intelligenta djur. Vi har sett att de vänjer sig vid ljuden.«
Mellan januari och december 2021 har det rapporterats in 1900 olyckor med renar, visar statistik från Nationella Viltolycksrådet. Enligt Sametinget består renhjorden av cirka 150 000 djur i Norrbotten, 50 000 djur i Västerbotten och 45 000 djur i Jämtland och sett till hjordens storlek är olyckor med ren dubbelt så vanliga i Västerbotten som i de två andra länen.
Flest renar dör under vintermånaderna då de letar sig ut till vägar och järnvägar.
Hittills har renarna vänt om i över hälften av fallen med skrämselljuden. En utmaning med högtalarna har varit att renarna vänjer sig vid ljudet.
– Renar är intelligenta djur. Vi har sett att de vänjer sig vid ljuden efter ett tag och slutar reagera på dem. Därför behöver vi variera ljuden vi spelar upp, så det inte blir samma varje gång. Det finns mycket vi kan fortsätta utveckla, till exempel finjusteringar kring när systemet utlöses, och AI-teknik för att lära systemet att skilja på olika djur, säger Jonas Jonsson.
I videon nedan kan du se hur systemet fungerar, se till att inte ha för hög ljudvolym på.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.