Varje år brinner 1 200 bilar i Sverige av olika anledningar. Bränderna i sig är naturligtvis allvarliga, men direkt livsfarligt blir det om gasen från det nya kylmedlet, betecknat R1234yf, frigörs. Den här varningen går Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ut med till alla verkstäder och alla bilägare.
Kylmedlet infördes av EU i syfte att förbättra miljön. Men det verkar som om man inte på allvar kontrollerat vilka säkerhetsbestämmelser som är aktuella. Det kan bli ett stort arbetsmiljöproblem på bilverkstäderna, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.
Enligt en forskarrapport från universitetet LMU i München är gasen karbonylfluorid extremt giftig, och kan rent av vara ”dödlig vid inandning”. Gasen orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon och är frätande i luftvägarna.
I Sverige rullar i dag drygt 30 000 bilar med det nya kylmedlet som används i luftkonditioneringssystemet.
– Man vågar inte ens tänka på vad som kan hända om det uppstår en brand i ett parkeringsgarage med bilar som har det nya kylmedlet, säger Bo Ericsson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad säger man i Frankrike?
Det är väl bra om det är farligt att elda bilar, då kanske bilar slutar börja brinna av sig själva och det brinner 12 istället för 1200 per år. Hur många bilar brann på 70-talet?
Inte för att vara sån, men är detta en nyhet?? Har inte detta diskuterats i över ett år snart?
Var det inte det här kylmedlet som bla Mercedes vägrade införa och då häcklades i media och på forum? Skrattar bäst som skrattar sist ...
@Swemba
Jo det är precis så jag vill minnas det också.
Det jämfördes med att "Bensin är också farligt" osv osv.
Lite beklämmande att SFVF:s vd Bo Ericsson börjar informera om detta och klura runt risker först nu.
M-B fortsätter att agera patetiskt. Inget i en brinnande bil är nyttigt. Det bildas kolmonoxid, saltsyra osv.. Brandmän är väl medvetna om riskerna med brinnande bilar och utbildade på detta. Andra personer skall inte gå nära en brinnande bil. Det här handlar enbart om att M-B försöker skjuta på införandet av 1234yf för att spara pengar och få fördel gentemot konkurrenter som redan gjort investeringen. Tragiskt.
Vi bör i vilket fall som helst sträva efter en så giftfri bil som möjligt. Det är knappast ett försvar att det även finns andra gifter i en bil. Mercedes har precis nyligen fått ett certifikat som enda biltillverkare på att deras bilar uppfyller kraven på låga halter av allergiframkallande ämnen. Så varför skulle de inte fortsätta på den vägen?
Thommys, tänka sig att M-B har certifikat för sina bilar. Fast det vet nog inte astma allergiförbundet om http://astmaoallergiforbundet.se/svalanmarkt/bilinteriorer/ Där finns bara bilar av ett helt annat märke. Och bilar som är mer än 5 år gamla så först var de nog inte. Även om deras PR skriver så.
Trodde i min enfald att medlet var ordentligt testat innan man införde det.
Karbonylfluorid är ju faktiskt mycket giftigt och det blir inte mycket bättre av att blandas med vatten. Fräter på det mesta inklusive glas.
Vad var motivet till införandet? Minns inte. Ersatte man pest med kolera?
Uttryckte mig lite svagt. Det är ECARF – European Centre for Allergy Research Foundation som givit deras certifikat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.