Nästa artikel
Lita inte på alkometern
Nyheter

Lita inte på alkometern

Publicerad 18 juni 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

Den som vill ta sitt ansvar och använda alkometer för att kontrollera om man kan köra bil riskerar att åka på en rejäl blåsning. Sex av tio alkometrar som testades av MHF visade sig vara helt odugliga.
- Det är lättare att vinna en miljon kronor på Lotto än att få ett korrekt värde ur vissa av alkometrarna på marknaden, säger Tomas Jonsson, projektledare och laboratorieansvarig på MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

Tomas har utfört laboratorietestet som
är det mest omfattande som gjorts hittills i Sverige. Tio alkometrar har testats
genom att samma mängd promille blåsts in i dem. Det är bara de dyrare mätarna
som lyckas visa korrekt mätvärde varje gång. De andra kan variera från att inte
visa på alkohol alls, till att visa alltför höga värden.


Minst 700 000 människor i Sverige har
de senaste åren köpt och använder alkometrar. Alkometrar finns i en rad olika
utförande och priser. Ofta säljs de på bensinstationer och i
biltillbehörsbutiker. Priserna varierar och de med lägst pris är så gott som
alltid de sämsta.


Skillnaden i pris beror främst på
vilken mätteknik som används. Den dyraste och pålitligaste bygger på
bränsleceller. Det är en stabil och väletablerad teknik som används av både
polisen och kriminalvården.


Ã-vriga mätare har en teknik som bygger
på halvledarceller. De mäter inte alkohol utan brist på syre i utandningsluften.
Det kan ställa till problem för rökare som har mindre syre i lungorna och då
inte får rätt värde när de blåser.
- Vissa halvledarmätare måste dessutom
vara påslagna i minst tolv timmar innan de används för att visa rätt. Men
batterierna räcker inte ens så länge. Med en av alkometrarna vi testade var det
så illa att den visade noll varje gång trots att vi blåste in 0,2 promille. Med
en sådan produkt blåser man konsumenterna rejält, säger Tomas
Jonsson.


För alla alkometrar gäller att de för
att visa rätt värde behöver regelbunden kalibrering. De flesta tillverkare tar
dock inget ansvar för att det blir gjort.
- Alla alkometrar måste kalibreras.
Polisen kontrollerar sina mätare en gång i månaden. För privatbruk kan det räcka
med en till två gånger per år. Ju sämre de är ju oftare måste de kalibreras.
Vårt råd är att man tar reda på att det finns ett system för kalibrering innan
man köper en alkometer, säger Tomas Jonsson.


En annan viktig parameter handlar om
när alkometern tar provet. Minst en liter av lungluften måste blåsas in för att
det ska kunna bli ett korrekt värde. En del av mätarna har inte ens ett riktigt
munstycke och kan därför inte visa rätt.


När Shell blev uppmärksammade på det
usla testresultatet för den alkometer de säljer beslutade de genast att stoppa
försäljningen av produkten AlcoSafe KX-168.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.