Nästa artikel
Lista: Okända bilmodellerna du inte visste fanns
Nyheter

Lista: Okända bilmodellerna du inte visste fanns

Publicerad 9 april 2020
Det finns gott om bilmodeller och versioner som förpassats till arkivskåpen. Här gräver vi upp några av de mest okända bilarna du förmodligen glömt för länge sedan.

Volvos okända Polarmodell

Olika skatteregler har ofta ställt biltillverkarnas modellprogram på ända. En liten paragraf i någon lagbok har vållat mycket huvudvärk på försäljningsavdelningarna och tillverkarna har snabbt fått anpassa sig för att inte tappa försäljning.

Ett exempel på det är Volvos specialmodeller kallade ”Polar”. Det rullar faktiskt en del Polarbilar även i Sverige, men de här specialversionerna var främst ämnade för Italien, England och Japan. Volvo 940 Polar var topputrustade och hade en 2,0-liters turbomotor eftersom större motorer än så drabbades av straffskatt.

Audis sniklimousin

En stor lyxlimpa behöver inte nödvändigtvis ha monstereffekt och fyrhjulsdrift. Det tyckte i alla fall inte Audi som lanserade den största A8-modellen med en liten 2,8-literssexa och framhjulsdrift 2007.

Modellen beskrevs av svenska Audi som "en av världens tystaste" och det skröts även om det låga koldioxidutsläppet på 199 gram per kilometer.

Audi A8 2,8 FSI skulle förmodligen passa direktörer som inte hade så bråttom och som inte heller stördes av den stegslösa automatlådan Multitronic.

Hybridpionjären

Redan på 1980-talet visade Audi upp den futuristiska och aerodynamiska 100-modellen med hybriddrift. Det här med miljöbilar är alltså inget nytt påhitt!

Audi 100 Duo, som modellen hette, hade en femcylindrig 136-hästars bensinmotor framtill och den kompletterades av en 12-hästars elmotor baktill. På så sätt blev modellen fyrhjulsdriven.

En japansk Hummer

Amerikanska Hummer blev en succé när den började säljas. Japanerna blev genast avundsjuka och tog snabbt fram Toyota Mega Cruiser – vilket namn!

Den här skapelsen tjänstgjorde i det japanska försvaret men såldes även på den civila marknaden, dock bara i Japan. Under det kantiga skalet finns en enorm turbodieselfyra på 4,1 liter. Tjänstevikt? 2,9 ton!

En liten turboärta

Vi håller oss kvar i Japan, bland landets så kallade "kei cars". Det är små bilar med små motorer för att komma undan en särskild straffskatt som drabbar större och starkare bilar.

Den här skapelsen kallas Autozam AZ-1 och byggdes under tidigt 1990-tal med Suzukimotor. En liten sportbil med mittmotor, måsvingedörrar och turboladdad motor på 660 kubik och 64 hästkrafter.

Tyvärr lanserades den ungefär samtidigt som Japan gick in i recession och försäljningen gick därefter.

Italiensk doldis-GTI

Abarth är ett namn som får alla Fiatentusiaster att haja till. Här i Sverige har Fiat 500 sålts i ett antal olika Abarthutföranden, men visste du att även småbilen Grande Punto fanns med Abarthemblem?

När Fiat Punto blev "Grande Punto" och uppdaterades på ett antal områden lanserades den även i prestandautförande. Grande Punto Abarth har kanske hamnat lite oförtjänt i skymundan bakom 500 Abarth men hade en rolig 1,4-liters turbomotor på upp till 180 hästkrafter.

Audis lilla bålgeting

Audi har gjort klart att lilla småbilen A1 inte kommer dyka upp med fyrhjulsdrift. Men den förra generationen fanns med drift på alla fyra, både i form av A1 Quattro och S1.

Audi A1 Quattro var galnast av de två med en 2,0-liters turbomotor på 256 hästkrafter. Den här modellen byggdes det inte många exemplar av. Audi S1 är något vanligare, men då får du hålla tillgodo med 231 hästkrafter.

Toyota med kompressor

Toyotas prestandamodeller som kallades T-Sport kanske du har hört talas om. Men visste du att gamla Corolla från 2005 faktiskt även fanns med kompressor?

När den här modellen lanserades skröt Toyota om märkets nya "flaggskeppsmodell" med fullt fokus på prestanda. Toyota Corolla Compressor hade en 1,8-litersmotor på 217 hästkrafter och 215 Nm, sänkt sportfjädring och sportiga detaljer både på in- och utsidan.

Fransk direktörsexpress

Renault Safrane ser du inte ofta på vägarna, men det här var märkets lyxmodell för kräsna köpare med höga krav på komfort och utrymmen.

1994 kom den roligaste versionen i form av Safrane Biturbo med dubbelturboladdad V6-motor på 3,0 liter från Alpine A610. Den hade 262 hästkrafter och utvecklades tillsammans med tyska trimfirmorna Hartge och Irmscher.

Den här modellen hade fyrhjulsdrift, men faktiskt inte automatlåda. Renault hittade helt enkelt ingen låda som passade in på bilens specifikationer med fyrhjulsdrift och stark motor som var tvärställd.

Mercedes knattrande AMG-modell

Prestandabilar med dieselmotor är inte alltför vanligt – en udda företeelse som bland andra Mercedes experimenterat med. Motorljudet kanske inte är så roligt men vridmomentsskjutsen från låga varv kan vara riktigt kul.

Ett exempel på det är Mercedes C30 AMG som dök upp 2002 med en rak femcylindrig dieselmotor som faktiskt också tjänstgjorde i skåpbilen Sprinter. Här borrades den upp till 3,0 liter och trimmades till 230 hästkrafter. Vridmomentet låg på 540 Nm.

Münchens WTCC-specialare

För BMW-entusiaster ligger ofta märkets så kallade "is"-modeller nära hjärtat. Det är sportiga specialmodeller med fokus på körupplevelse, men med en lägre prislapp än för märkets riktiga M-modeller.

En av de mest hyllade modellerna brukar vara BMW 318is av generation E30, och även efterföljaren E36 fanns som 318is och 328is.

Bland de lite modernare BMW-modellerna fanns förrförra generationen 3-serie, alltså E90-generationen i ett utförande som kallades 320si. Här vände alltså BMW av någon anledning på bokstäverna.

BMW 320si byggdes som homologeringsbil för att klara WTCC-kraven i bara 2 600 exemplar. Den fyrcylindriga motorn blev mer högvarvig och även i övrigt fick bilen sportigare detaljer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.