Med bjässen Escalade kan släpet lastas tungt.
Med sommarsemestern runt hörnet ger sig många säkert av med båttrailern och husvagnen på släp. Men hur mycket får bilen egentligen dra?
Nybilsguiden FACIT har sammanställt en lista över bilarna som får dra mest.
– Det intressanta är att många mindre bilar är godkända för högre dragvikt än många stora bilar. Det som styr hur mycket bilen kan dra är
en kombination mellan bilens vikt, motorns beskaffenhet och draganordningens utformning, säger Håkan Nilsson på FACIT.com.
Här är 25-i-topp på bilar som får dra tyngst:
1. Cadillac Escalade, 6.2 V8 Platinum 4WD Auto: 3674 kg.
2. Landrover Defender, 110 2.2L Diesel E Station Wagon: 3500 kg.
3. Mitsubishi Pajero, 3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto: 3500 kg.
4. Volkswagen Touareg, 3.0 TDI 4MOTION BMT Terrain Tech: 3500 kg.
5. Jeep Grand Cherokee, 5.7 V8 HEMI Overland 4WD Auto: 3500 kg.
6. Land Rover Discovery, 3.0 V6 Supercharged SE Auto: 3500 kg.
7. Mercedes-Benz GLE, 400 4MATIC: 3500 kg.
8. Mercedes-Benz GL, 400 4MATIC: 3500 kg.
9. Toyota Landcruiser, 4.5 V8 D-4D: 3500 kg.
10. BMW X5, xDrive50i: 3500 kg.
11. Mercedes-Benz G, 350 BlueTEC Station lång: 3500 kg.
12. BMW X6, M50d: 3500 kg.
13. Land Rover Range Rover Sport, 3.0 SDV6 Autobiography 4WD Auto: 3500kg.
14. Land Rover Ranger Rover, 3.0 TDV6 Autobiography: 3500 kg.
15. Porsche Cayenne, 4.8 V8 Turbo Tiptronic: 3500 kg.
16. Mercedes-Benz GLE Coupe, 63 AMG S 4MATIC: 3500 kg.
17. Toyota Landcruiser, 3.0 D-4D Prestige: 3000 kg.
18. Audi Q7, 3.0 TFSI quattro tiptr Sports Edition: 2800 kg.
19. Volvo XC90, 2.0 D5 4WD Inscription Auto: 2700 kg.
20. Ssangyong Rexton, diesel 155 hk 4WD, 5vxl automat Sapphire: 2600 kg.
21. Hyundai Santa Fe, 2.2 CRDi-R M6 4WD Comfort-5: 2500 kg.
22. Kia Sorento, 2.2 CRDi AWD Komfort: 2500 kg.
23. Mercedes GLK, 350 CDI 4MATIC Sport Edition: 2500 kg.
24. Volkswagen Multivan, 2.0 TSI 204 hk DSG 4Motion Highline: 2500 kg.
25. Audi A6 Allroad quattro, 3.0 TFSI 333 hk S tronic quattro: 2500 kg.
Undrar du vad som gäller för just din bil? På Transportstyrelsens hemsida finns släpvagnskalkylatorn, där du genom att skriva in bilens registreringsnummer får detaljerad information om din bilmodell.
Diskutera: Ska du använda din bil till att dra båt eller husvagn i sommar?
– Det intressanta är att många mindre bilar är godkända för högre dragvikt än många stora bilar. Det som styr hur mycket bilen kan dra är
en kombination mellan bilens vikt, motorns beskaffenhet och draganordningens utformning, säger Håkan Nilsson på FACIT.com.
Här är 25-i-topp på bilar som får dra tyngst:
1. Cadillac Escalade, 6.2 V8 Platinum 4WD Auto: 3674 kg.
2. Landrover Defender, 110 2.2L Diesel E Station Wagon: 3500 kg.
3. Mitsubishi Pajero, 3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto: 3500 kg.
4. Volkswagen Touareg, 3.0 TDI 4MOTION BMT Terrain Tech: 3500 kg.
5. Jeep Grand Cherokee, 5.7 V8 HEMI Overland 4WD Auto: 3500 kg.
6. Land Rover Discovery, 3.0 V6 Supercharged SE Auto: 3500 kg.
7. Mercedes-Benz GLE, 400 4MATIC: 3500 kg.
8. Mercedes-Benz GL, 400 4MATIC: 3500 kg.
9. Toyota Landcruiser, 4.5 V8 D-4D: 3500 kg.
10. BMW X5, xDrive50i: 3500 kg.
11. Mercedes-Benz G, 350 BlueTEC Station lång: 3500 kg.
12. BMW X6, M50d: 3500 kg.
13. Land Rover Range Rover Sport, 3.0 SDV6 Autobiography 4WD Auto: 3500kg.
14. Land Rover Ranger Rover, 3.0 TDV6 Autobiography: 3500 kg.
15. Porsche Cayenne, 4.8 V8 Turbo Tiptronic: 3500 kg.
16. Mercedes-Benz GLE Coupe, 63 AMG S 4MATIC: 3500 kg.
17. Toyota Landcruiser, 3.0 D-4D Prestige: 3000 kg.
18. Audi Q7, 3.0 TFSI quattro tiptr Sports Edition: 2800 kg.
19. Volvo XC90, 2.0 D5 4WD Inscription Auto: 2700 kg.
20. Ssangyong Rexton, diesel 155 hk 4WD, 5vxl automat Sapphire: 2600 kg.
21. Hyundai Santa Fe, 2.2 CRDi-R M6 4WD Comfort-5: 2500 kg.
22. Kia Sorento, 2.2 CRDi AWD Komfort: 2500 kg.
23. Mercedes GLK, 350 CDI 4MATIC Sport Edition: 2500 kg.
24. Volkswagen Multivan, 2.0 TSI 204 hk DSG 4Motion Highline: 2500 kg.
25. Audi A6 Allroad quattro, 3.0 TFSI 333 hk S tronic quattro: 2500 kg.
Undrar du vad som gäller för just din bil? På Transportstyrelsens hemsida finns släpvagnskalkylatorn, där du genom att skriva in bilens registreringsnummer får detaljerad information om din bilmodell.
Diskutera: Ska du använda din bil till att dra båt eller husvagn i sommar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det hade ju varit mycket mer intressant att ha en lista på vilken bil som får dra mest om föraren har ett vanligt B-kort istället.
Då hade listan sett ut helt annorlunda.
Här en lista om hur tungt man får dra med vanligt B- kort.
http://bilmodeller.se/slapvagn/
Sedan kan man ta utökat B-kort och få köra en totalvikt på 4250 kg om bilen tillåter ett så tungt släp.
Viktigt är att det är släpets totalvikt som räknas när man beräknar totalvikten oavsett hur mycket man lastat släpet/ husvagnen med.
Slamkrypare: listan avser registrerade släpvagnar, ej efterfordon.
Efterfordon är ett redskap som inte är en släpvagn men som är kopplat till en bil. Till skillnad från släpvagnar behöver inte efterfordon vare sig registreras eller kontrollbesiktigas men i gengäld krävs en LGF -skylt. Exempel på efterfordon är skylift och torgstånd. Under förutsättning att de saknar fjädring kan även fordon som är avsedda för transport av gods klassas som efterfordon, exempel är båttransportvagnar och husvagnar. Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt, med bromsar finns egentligen ingen maxvikt!
/delar av texten är kopierad från annan källa/
Vad som också ska tilläggas, är att dragvikten kan variera beroende på växellåda. Bilen kan ha en uppgiven max dragvikt, men ändå en annan pga att den har automat. Detta kan också bero på om bilen har oljekylare för växellådan eller inte.
För att förvirra ytterligare kan det se ut så här:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1590
Inte lätt att veta vilket som gäller.
Att sedan många bilar (och husvagnar) uppges väga mindre än i verkligheten är också en slamkrypare, det är nog tur att polisen inte väger fler ekipage...
Att en bil väger 100 kg mer än uppgivet är inte ovanligt, med en maxlast på 400 kg och en husvagn bakom som tynger 80 kg på kroken, blir det bara 220 kg kvar att lasta...
De har glömt minst en bil som får dra 3500 kg : http://www.isuzu-sverige.se/Crew-Cab-Kuro
Jag ställer mig lite frågade, hur åkte vi på husvagnssemestern förr i världen när dessa bilarna som fanns på listan i princip inte fanns i Sverige!? Eller har husvagnarna också fått någon form av "SUV" sjuka och väger 25-100% mer än tidigare? Som någon sade tidigare, undrar hur det sett ut om polisen kontrollmät mera och titta på vilka körkort de som far omkring med dessa tunga kombinationer...nog skulle många åka fast på någon punkt i protokollet.
Att många kör omkring med sina på pappret godkända kombinationer för B-kort är nog mer regel än undantag, i alla fall om vi pratar husvagn eller bilsläp.
Att sedan bilen inte tillåts lasta som det står i pappren då många av dessa kilon är utrustning på bilen och då med 4 passagerare och lite semesterpackning så är det överlass.
Samma sak med husvagnen, den väger mer än det som står på pappret så den uppgivna lastvikten är oftast minimal eller i värsta fall obefintlig, med ett överlastat ekipage som resultat. 3500 kg är inte mycket när det kommer till ett komplett ekipage...
Skall man dra tyngre släp så är det BE-kort som gäller!
Då kan man köra Touareg V10 TDI på 313 hästar och 750nm och 3500 kg tungt släp, ett 6580 kg tungt ekipage med stil ;-)
Ja, "Styggavargen", dagens husvagnar väger avsevärt mer än tidigare! Du kan ta valfritt märke och jämföra vad den vägde ex på 80-90-talet och vad den väger idag. Då fanns en mängd svenska vagnar att välja på för den som hade en vanlig personbil och B-körkort. Idag finns ingen. Idag krävs B96 eller E-kort för att få dra motsvarande vagn.
Bara ett par exempel jag snabbt sökte upp på bytbil.com:
Polar 520-89 Tjänstevikt: 980kg.
Ny Polar 520-15 Tjänstevikt: 1350kg.
Lägg till en rimlig lastvikt så förstår ni själva vad totalvikten blir...
Rutger Jönåker, tack för info. Men den nyare husvagnen är väl fysiskt större? Hur kan den annars bli nästan 400 kg tyngre? Många vanliga personbilar idag får dra minst 1400 kg, oftast 1500....1600 kg
Vargen, husvagnarna har blivit bättre och mer utrustade, exemplet visar på en 520 mot en 520.
Problemet är att om en ny 520 väger 1350kg i tjänstevikt, vilket den ju sedan inte gör och får ha en lastvikt på 250kg så att totalvikten är 1600 kg, (vilket då också överskrids om man tror att man kan lasta 250kg) då är det få som får dra den med B-kort.
För att B-kort skall komma i fråga gäller då att bilen för det första har en krok som är OK för 1600kg.
Sedan skall bilen ha en tjänstevikt på 1600kg, vilket de flesta bilar i 1400-1500kg-klassen har, men inte på pappret... och på topp av detta får bilens totalvikt då endast vara 1900kg, vilket är en orimlig kombination.
Då är det utökat B-kort som gäller, då totalvikten på ekipaget får vara 4250 istället och då skulle vi i exemplet kunna ha en bil som har totalvikt på 2650 kg alternativt ett BE-kort
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.